A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Students’ agency profiles in relation to student-perceived teaching practices in university courses (2020)
Jääskelä, P., Poikkeus, A.-M., Häkkinen, P., Vasalampi, K., Rasku-Puttonen, H., & Tolvanen, A. (2020). Students’ agency profiles in relation to student-perceived teaching practices in university courses. International Journal of Educational Research, 103, Article 101604. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Jääskelä, Päivikki; Poikkeus, Anna-Maija; Häkkinen, Päivi; Vasalampi, Kati; Rasku-Puttonen, Helena; Tolvanen, Asko
Lehti tai sarja: International Journal of Educational Research
ISSN: 0883-0355
eISSN: 1873-538X
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 103
Artikkelinumero: 101604
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101604
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70002
Tiivistelmä
This study addresses the gap in our understanding of the role of pedagogy in agency construction among higher education students. In the present study, profiles of students’ agency experiences were identified and analysed with respect to the students’ perceptions of teaching practices in their courses (i.e., student-centred learning activities, forms of instruction, and student-teacher roles). The Agency of University Students (AUS) Scale (Jääskelä et al., 2017) was used to assess the students’ experiences of their personal, relational, and participatory resources of agency. Agency profiles were found to be associated with students’ perceptions of teaching practices in the courses. The findings have implications for developing practices that promote agency construction in higher education.
YSO-asiasanat: opiskelijat; toimijuus; korkeakouluopetus; korkeakoulupedagogiikka; yliopistopedagogiikka; opetusmenetelmät
Vapaat asiasanat: student agency; latent profile analysis; student-centred learning; teaching practices; higher education
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2