A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Dialogue through the eyes : exploring teachers’ focus of attention during educational dialogue (2020)
Muhonen, H., Pakarinen, E., Rasku-Puttonen, H., & Lerkkanen, M.-K. (2020). Dialogue through the eyes : exploring teachers’ focus of attention during educational dialogue. International journal of educational research, 102, Article 101607. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101607
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Muhonen, Heli; Pakarinen, Eija; Rasku-Puttonen, Helena; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: International journal of educational research
ISSN: 0883-0355
eISSN: 1873-538X
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 102
Artikkelinumero: 101607
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101607
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93686
Tiivistelmä
This study explored teachers’ focus of attention during educational dialogue. Teachers’ focus of attention was recorded in 54 Grade 1 classrooms using Tobii Pro Glasses 2 mobile eye-tracking device. From the video recordings, episodes of educational dialogue were identified and categorised by quality. Teacher’s focus of attention on students was examined during the dialogue episodes. Results showed that teachers allocated their attention relatively unevenly among the students. More students got visual attention during high-quality educational dialogue than during moderate-quality dialogue. This study provides insight into the quality of educational dialogue by combining assessment of the verbal dialogue with observations of the non-verbal focus of teacher’s attention in classroom.
YSO-asiasanat: opetustilanne; luokkatyöskentely; katseenseuranta; tarkkaavaisuus; opettajat; oppilaat
Vapaat asiasanat: educational dialogue; focus of attention; eye tracking; teacher; student
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuonevuorovaikutusta säätelevät behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit ja niiden yhteys oppimiseen ja motivaatioon
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
Liittyvät tutkimusaineistot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2