A1 Journal article (refereed)
Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa (2020)


Erra, S. (2020). Lukiolaisten kirjoittajaidentiteetit ja itsen ymmärtämisen prosessi : reflektiivinen kirjoittaminen lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Ainedidaktiikka, 4(2), 25-43. https://doi.org/10.23988/ad.84774


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsErra, Satu

Journal or seriesAinedidaktiikka

eISSN2489-5636

Publication year2020

Volume4

Issue number2

Pages range25-43

PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.23988/ad.84774

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70169


Abstract

Pohdin artikkelissani reflektiivistä kirjoittamista lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa: tarkastelen, miten reflektio näkyy lukio-laisten omaa kirjoittamista pohtivissa teksteissä. Liitän reflektion kirjoittajaidentiteetteihin, jotka hahmotan jatkuvina itsen ymmärtämisen proses-seina ja joihin ympäristöllä on suuri vaikutus. Käsitykseni taustalla vaikuttaa narratiivisen identiteetin teoria (Ricœur 1991, 1992), joka hahmottaa itsen ymmärtämisen hermeneuttisena kehänä. Tutkimusaineistoni koostuu 50:stä lukiolaisen omaa kirjoittamista reflektoivasta tekstistä. Kirjoitelma-aineiston lingvistisen analyysin perusteella reflektio näkyy pohdiskelevissa teksteissä etenkin omien valintojen ymmärtämisenä ja lukijan puoleen kurkottamisena. Kirjoittajat jakavat omaa kokemustaan ja toisaalta asettuvat keskustelemaan vaihtoehtoisten näkemysten kanssa.


Keywordswritingreflection (cognitive processes)general upper secondary schoolmother tonguemother tongue (curriculum subjects)teaching and instructionidentity (mental objects)


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating1


Last updated on 2024-03-04 at 22:06