A2 Review article, Literature review, Systematic review
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuksien lisäarvosta ammattikasvatuksen kentällä (2020)
Huotari, P., Toivonen, S., Lämsä, J., & Hämäläinen, R. (2020). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuksien lisäarvosta ammattikasvatuksen kentällä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22(2), 12-30. https://journal.fi/akakk/article/view/95734
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Huotari, Pauli; Toivonen, Suvi; Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija
Journal or series: Ammattikasvatuksen aikakauskirja
ISSN: 1456-7989
eISSN: 2489-5822
Publication year: 2020
Volume: 22
Issue number: 2
Pages range: 12-30
Publisher: Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://journal.fi/akakk/article/view/95734
Publication open access:
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71085
Abstract
Tarkastelemme tässä katsaus artikkelissa virtuaalitodellisuusteknologian (VR) hyödyntämistä ammattikasvatuksen kentällä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tavoitteenamme on selvittää, minkälaista empiiristä tutkimusta aiheesta on tehty ja minkälaista lisäarvoa VR tuottaa ammattikasvatukselle 13 tutkimusartikkelin perusteella. Tulosten perusteella tutkimus VR:n hyödyntämisestä ammattikasvatuksessa on yhtäältä lisääntynyt, mutta toisaalta empiirisiä tuloksia on vielä suhteellisen vähän. Tutkimus on toistaiseksi keskittynyt käyttökokemuksiin erilaisia VR-sovelluksia hyödynnettäessä. Havaitsemamme lisäarvo liittyy erityisesti reaalimaailman rajoitusten ylittämiseen ja erilaisten oppimisprosessienkeskeisten tekijöiden vahvistamiseen. Toiminnallisuus, tunteet ja mahdollisuudet ohjata oppimisprosesseja nousivat voimakkaimmin esiin lisäarvon kategorioina. Jatkotutkimusta tarvitaan erityisesti VR:n soveltamisen pidempiaikaisista vaikutuksista oppimiseen sekä VR:n vaikutuksista erilaisten yksilöiden oppimistuloksiin ja oppimisprosesseihin.
Keywords: virtual reality; surplus value; vocational training; educational technology
Contributing organizations
Related projects
- Competitive funding to strengthen universities’ research profiles. Profiling actions at the JYU, round 1
- Hämäläinen, Keijo
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1