A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuksien lisäarvosta ammattikasvatuksen kentällä (2020)


Huotari, Pauli; Toivonen, Suvi; Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija (2020). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuksien lisäarvosta ammattikasvatuksen kentällä. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 22 (2), 12-30. https://journal.fi/akakk/article/view/95734


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Huotari, Pauli; Toivonen, Suvi; Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija

Lehti tai sarja: Ammattikasvatuksen aikakauskirja

ISSN: 1456-7989

eISSN: 2489-5822

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 22

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 12-30

Kustantaja: Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi

Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/akakk/article/view/95734

Avoin saatavuus: Muulla tavoin avoin

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71085


Tiivistelmä

Tarkastelemme tässä katsaus artikkelissa virtuaalitodellisuusteknologian (VR) hyödyntämistä ammattikasvatuksen kentällä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tavoitteenamme on selvittää, minkälaista empiiristä tutkimusta aiheesta on tehty ja minkälaista lisäarvoa VR tuottaa ammattikasvatukselle 13 tutkimusartikkelin perusteella. Tulosten perusteella tutkimus VR:n hyödyntämisestä ammattikasvatuksessa on yhtäältä lisääntynyt, mutta toisaalta empiirisiä tuloksia on vielä suhteellisen vähän. Tutkimus on toistaiseksi keskittynyt käyttökokemuksiin erilaisia VR-sovelluksia hyödynnettäessä. Havaitsemamme lisäarvo liittyy erityisesti reaalimaailman rajoitusten ylittämiseen ja erilaisten oppimisprosessienkeskeisten tekijöiden vahvistamiseen. Toiminnallisuus, tunteet ja mahdollisuudet ohjata oppimisprosesseja nousivat voimakkaimmin esiin lisäarvon kategorioina. Jatkotutkimusta tarvitaan erityisesti VR:n soveltamisen pidempiaikaisista vaikutuksista oppimiseen sekä VR:n vaikutuksista erilaisten yksilöiden oppimistuloksiin ja oppimisprosesseihin.


YSO-asiasanat: virtuaalitodellisuus; lisäarvo; ammattikasvatus; opetusteknologia


Liittyvät organisaatiot

Muut organisaatiot:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty

SA profilointi 2015-2018
Hämäläinen, Keijo
Suomen Akatemia
01.02.2015-31.08.2019


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020


Viimeisin päivitys 2020-28-10 klo 08:55