D6 Toimitettu ammatillinen teos
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020 (2020)
Sjögren, T., & Vuoskoski, P. (Eds.). (2020). Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8209-6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Sjögren, Tuulikki; Vuoskoski, Pirjo
eISBN: 978-951-39-8209-6
Julkaisuvuosi: 2020
Kirjan kokonaissivumäärä: 224
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8209-6
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuoden 2019-20 Jyväskylän yliopiston terveystieteiden opettajankoulutuksen opiskelijoiden ”Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat” -opintokokonaisuuden töistä. Tänä vuonna merkityksillesi teemoiksi tulivat Terveys- ja kuntoutusalan opettajien teknologiaosaaminen (Teema 1), Opiskelijan reflektiotaidon kehittyminen (Teema 2) ja Pedagogisten/andragogisten opintokokonaisuuksien kehittäminen (Teema 3). Opettajan teknologinen osaaminen on yhä ajankohtaisempaa. 2019-20 vuosikurssin opettajaopiskelijat jäävät historiaan, sillä osa kevään opetuksesta toteutettiin COVID-19 pandemian vuoksi etäopetuksena teknologiaa hyödyntäen. Teknologiaosaaminen haastaakin opettajien ja opiskelijoiden osaamista myös tulevaisuudessa. Tähän ajankohtaiseen aiheeseen perehdytään sekä opettajan että opiskelijan työvälineenä luvussa yksi. Reflektiotaidot ovat keskeinen osa asiantuntijuutta ja ammatillista kasvua sosiaali-, terveys- ja kuntoutusaloilla. Korkeakoulujen yhtenä keskeisenä tavoitteena on tuottaa reflektiivisiä asiantuntijoita eli kehittää ja syventää opiskelijoiden reflektiotaitoja opintojen edetessä kohti kriittistä asiantuntijuutta ja reflektiota. Tähän tärkeään aiheeseen perehdytään luvussa kaksi fysioterapeuttiopiskelijoiden, mutta myös terveystieteiden opettajaopiskelijoiden oman kehittymisen kautta. Opettajan näyttöön perustuvaa osaamista voidaan kuvata opettajan osaamiseksi, jonka avulla hän voi jatkuvasti seurata, tuottaa, käyttää ja arvioida tutkimusnäyttöön perustuvaa tietoa itsensä, oman alansa ja yhteistyöverkostojen osaamisen tai toiminnan kehittämiseksi. Tähän näyttöön perustuvaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan perehdytään erilaisten opintokokonaisuuksien ja opetuksen kehittämisen teemojen avulla luvussa kolme. Terveystieteiden opettajat toimivat laajasti erilaisissa ympäristöissä ja koulutuksen eri asteilla. Toivomme, että andragoginen teoreettinen osaaminen yhdessä oman alan ydinosaamisen kanssa edesauttavat teitä vastavalmistuneet terveystieteiden opettajat työurallanne.
YSO-asiasanat: andragogiikka; tutkiva opettaja; terveystieteet; opettajankoulutus; opettajat; reflektio; oppiminen; vuorovaikutus; ammattikorkeakoulut; korkeakouluopetus; opetustaito; verkkopedagogiikka
Vapaat asiasanat: andragoginen käsikirja; tutkiva ja kehittävä opettajuus; terveystieteiden opettajien osaaminen; tulevaisuuden terveystieteiden opettajaosaaminen; opiskelijoiden jaksaminen; erityinen tuki
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020