A1 Journal article (refereed)
Luku- ja laskutaidon kehityksen päällekkäisyys alakoulusta yläkouluun ja taustalla vaikuttavat kognitiiviset mekanismit (2020)


Korpipää, H. (2020). Luku- ja laskutaidon kehityksen päällekkäisyys alakoulusta yläkouluun ja taustalla vaikuttavat kognitiiviset mekanismit. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(2), 11-16. https://bulletin.nmi.fi/2021/03/01/luku-ja-laskutaidon-kehityksen-paallekkaisyys-alakoulusta-ylakouluun-ja-taustalla-vaikuttavat-kognitiiviset-mekanismit/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Korpipää, Heidi

Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN: 2342-9046

Publication year: 2020

Volume: 30

Issue number: 2

Pages range: 11-16

Publisher: Niilo Mäki Instituutti

Place of Publication: Jyväskylä

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/2021/03/01/luku-ja-laskutaidon-kehityksen-paallekkaisyys-alakoulusta-ylakouluun-ja-taustalla-vaikuttavat-kognitiiviset-mekanismit/

Publication open access: Not open

Publication channel open access:

Additional information: YTM Heidi Korpipään psykologian väitöskirja ”Overlap between reading and arithmetic skills from primary to lower secondary school and underlying cognitive mechanisms” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 24.1.2020. Vastaväittäjänä toimi professori Erno Lehtinen Turun yliopistosta ja kustoksena professori Kaisa Aunola Jyväskylän yliopistosta.


Abstract

Väitöstutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä luku- ja laskutaidon kehityksen keskinäisestä yhteydestä alakoulusta yläkouluun sekä tämän yhteyden taustalla vaikuttavista tiedonkäsittelymekanismeista. Tutkimus tuo tietoa siitä, missä määrin luku- ja laskutaito jakavat saman taitotason eli päällekkäistyvät kehityksen eri vaiheissa ja missä määrin erilaiset luku- ja laskutaidon alkuvalmiudet sekä yleisemmät tiedonkäsittelytaidot tätä päällekkäisyyttä ennustavat. Tulokset antavat lisätietoa samanaikaisten luku- ja laskutaidon vaikeuksien syistä ja keinoista tukea molempien taitojen kehitystä läpi kouluvuosien.


Keywords: literacy; mathematical skills; lower comprehensive school; upper comprehensive school; development (passive)


Contributing organizations


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2020

JUFO rating: 1


Last updated on 2021-07-07 at 21:36