A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language (2020)
Kalaja, P., & Pitkänen-Huhta, A. (2020). Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language. Language and Intercultural Communication, 20(4), 340-355. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1786918
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne
Lehti tai sarja: Language and Intercultural Communication
ISSN: 1470-8477
eISSN: 1747-759X
Julkaisuvuosi: 2020
Ilmestymispäivä: 10.07.2020
Volyymi: 20
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 340-355
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1786918
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71151
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin kuvataiteisiin pohjautuvia visuaalisia menetelmiä. Tällaisten menetelmien avulla on mahdollista pohtia aikaisempia kokemuksia tai kuvitella tulevaisuutta ja näin reflektoida erilaisia monikielisyyden kokemuksia. Näitä voivat olla identiteetin rakentumiseen liittyvät kysymykset, käsitykset eri kielten käytöstä tai tulevaisuuden unelmat. Arviointimme perusteella esitämme, että niitä tehtäviä, joita käytettiin tutkimuksissa, voidaan soveltaa eri tavoin erilaisille vieraan kielen oppijaryhmille ja tarjota oppijoille reflektoinnin tila, joka voi edistää oppijoiden toimijuutta heidän omissa henkilökohtaisissa monikielisyyden konteksteissaan.
YSO-asiasanat: monikielisyys; kieltenopetus; kielitietoinen opetus ja kasvatus; kielellinen tietoisuus; kielellinen identiteetti; vieraat kielet; taidelähtöiset menetelmät
Vapaat asiasanat: multilingualism as lived; language and culture awareness; visual methodologies; images; foreign language education
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1