A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language (2020)


Kalaja, P., & Pitkänen-Huhta, A. (2020). Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language. Language and Intercultural Communication, 20(4), 340-355. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1786918


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne

Lehti tai sarjaLanguage and Intercultural Communication

ISSN1470-8477

eISSN1747-759X

Julkaisuvuosi2020

Ilmestymispäivä10.07.2020

Volyymi20

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot340-355

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/14708477.2020.1786918

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71151


Tiivistelmä

Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin kuvataiteisiin pohjautuvia visuaalisia menetelmiä. Tällaisten menetelmien avulla on mahdollista pohtia aikaisempia kokemuksia tai kuvitella tulevaisuutta ja näin reflektoida erilaisia monikielisyyden kokemuksia. Näitä voivat olla identiteetin rakentumiseen liittyvät kysymykset, käsitykset eri kielten käytöstä tai tulevaisuuden unelmat. Arviointimme perusteella esitämme, että niitä tehtäviä, joita käytettiin tutkimuksissa, voidaan soveltaa eri tavoin erilaisille vieraan kielen oppijaryhmille ja tarjota oppijoille reflektoinnin tila, joka voi edistää oppijoiden toimijuutta heidän omissa henkilökohtaisissa monikielisyyden konteksteissaan.


YSO-asiasanatmonikielisyyskieltenopetuskielitietoinen opetus ja kasvatuskielellinen tietoisuuskielellinen identiteettivieraat kielettaidelähtöiset menetelmät

Vapaat asiasanatmultilingualism as lived; language and culture awareness; visual methodologies; images; foreign language education


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 13:29