A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language (2020)


Moerman, P. (2020). Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language. In C. Yackel, E. Torrence, K. Fenyvesi, R. Bosch, & C. S. Kaplan (Eds.), Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture (pp. 313-320). Tessellations Publishing. Bridges Conference Proceedings. http://archive.bridgesmathart.org/2020/bridges2020-313.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Moerman, Paul

Emojulkaisu: Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture

Emojulkaisun toimittajat: Yackel, Carolyn; Torrence, Eve; Fenyvesi, Kristóf; Bosch, Robert; Kaplan, Craig S.

Konferenssin paikka ja aika: Helsinki and Espoo (Online), Finland, 1.-5.8.2020

ISBN: 978-1-938664-36-6

eISBN: 978-1-938664-36-6

Lehti tai sarja: Bridges Conference Proceedings

ISSN: 1099-6702

eISSN: 1099-6702

Julkaisuvuosi: 2020

Artikkelin sivunumerot: 313-320

Kustantaja: Tessellations Publishing

Kustannuspaikka: Phoenix

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

Pysyvä verkko-osoite: http://archive.bridgesmathart.org/2020/bridges2020-313.pdf

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71230


Tiivistelmä

This papers presents a practical work model as well as an educational theory discussion on the status and potential of art work in teaching and learning math in early childhood education. The central idea is to let the child’s free creative art activity reveal, or “teach”, whatever mathematical thinking was inherent in the creative process. Paying careful attention to art and math adequate language in “meta talks” with children about their art work, is found to be a rich tool in enhancing the young learner’s development of aesthetic, numeric and linguistic literacies in gainful interplay. A field study in preschool teacher education is reviewed, including a mapping of Alan Bishop’s [2] mathematical activities in doing art work, and an interpretation of the work model in line with John Dewey’s [5] and Gert Biesta’s [1] thinking on art as experience and art as education.


YSO-asiasanat: taideteokset; taide; matematiikka; opetus; esteettinen kasvatus; luova toiminta; luovat menetelmät


Liittyvät organisaatiot

Muut organisaatiot:


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020

JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-09-08 klo 18:11