A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language (2020)
Moerman, Paul (2020). Letting Art Teach Aesthetics, Math and Language. In Yackel, Carolyn; Torrence, Eve; Fenyvesi, Kristóf; Bosch, Robert; Kaplan, Craig S. (Eds.) Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture, Bridges Conference Proceedings. Phoenix: Tessellations Publishing, 313-320. http://archive.bridgesmathart.org/2020/bridges2020-313.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Moerman, Paul
Emojulkaisu: Proceedings of Bridges 2020 : Mathematics, Art, Music, Architecture, Education, Culture
Emojulkaisun toimittajat: Yackel, Carolyn; Torrence, Eve; Fenyvesi, Kristóf; Bosch, Robert; Kaplan, Craig S.
Konferenssin paikka ja aika: Helsinki and Espoo (Online), Finland, 1.-5.8.2020
ISBN: 978-1-938664-36-6
eISBN: 978-1-938664-36-6
Lehti tai sarja: Bridges Conference Proceedings
ISSN: 1099-6702
eISSN: 1099-6702
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 313-320
Kustantaja: Tessellations Publishing
Kustannuspaikka: Phoenix
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://archive.bridgesmathart.org/2020/bridges2020-313.pdf
Avoin saatavuus: Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71230
Tiivistelmä
This papers presents a practical work model as well as an educational theory discussion on the status and potential of art work in teaching and learning math in early childhood education. The central idea is to let the child’s free creative art activity reveal, or “teach”, whatever mathematical thinking was inherent in the creative process. Paying careful attention to art and math adequate language in “meta talks” with children about their art work, is found to be a rich tool in enhancing the young learner’s development of aesthetic, numeric and linguistic literacies in gainful interplay. A field study in preschool teacher education is reviewed, including a mapping of Alan Bishop’s [2] mathematical activities in doing art work, and an interpretation of the work model in line with John Dewey’s [5] and Gert Biesta’s [1] thinking on art as experience and art as education.
YSO-asiasanat: taideteokset; taide; matematiikka; opetus; esteettinen kasvatus; luova toiminta; luovat menetelmät
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: