D2 Article in a professional book
Motivaatio ja oppiminen (2020)
Määttä, S. (2020). Motivaatio ja oppiminen. In S. Tuovila, L. Kairaluoma, & V. Majonen (Eds.), Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun (pp. 10-18). Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Määttä, Sami
Parent publication: Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun
Parent publication editors: Tuovila, Seija; Kairaluoma, Leila; Majonen, Virva
ISBN: 978-952-337-205-4
eISBN: 978-952-337-206-1
Publication year: 2020
Pages range: 10-18
Number of pages in the book: 170
Publisher: Lapin yliopisto
Place of Publication: Rovaniemi
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71265
Abstract
Oppimismotivaatiota käsitellään tutkimuskirjallisuudessa hyvin monella tavalla ja monin käsittein. Keskeisiä lähestymistapoja ovat esimerkiksi ihmisen evoluutiossa kehittyneen perusluonteen ja toisaalta yksilölle tyypillisten ongelmanratkaisutaitojen ja haastavien tilanteiden kohtaamistapojen ymmärtäminen. Ihmisen perusluonnetta kuvaavat esimerkiksi uteliaisuus, sosiaalisuus ja pyrkimys ymmärtää ja hallita ympäristöä. Ongelmanratkaisua kuvaavat esimerkiksi taipumus lähestyä haasteita rohkeasti tai toisaalta selitellä epäonnistumisia parhain päin. Hyvä esitys lähes kaikista eri lähestymistavoista löytyy J.-E. Nurmen Kasvatus-lehden artikkelista (2013). Pyrin tässä luvussa esittelemään kahta lähestymistapaa: toisaalta kaikille ihmisille yhteisiä psyykkisiä perustarpeita ja toisaalta ihmisen elämänsä aikana oppimia ajattelu- ja toimintatapoja. Ne soveltuvat mielestäni hyvin koulussa tapahtuvan oppimisen ja siihen liittyvän motivaation ymmärtämiseen.
Keywords: motivation (mental objects); learning
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020