D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Nettilukemisen kiemurat ja kommervenkit (2020)
Kanniainen, L. (2020). Nettilukemisen kiemurat ja kommervenkit . In S. Tuovila, L. Kairaluoma, & V. Majonen (Eds.), Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun (pp. 71-80). Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kanniainen, Laura
Emojulkaisu: Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun
Emojulkaisun toimittajat: Tuovila, Seija; Kairaluoma, Leila; Majonen, Virva
ISBN: 978-952-337-205-4
eISBN: 978-952-337-206-1
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 71-80
Kirjan kokonaissivumäärä: 170
Kustantaja: Lapin yliopisto
Kustannuspaikka: Rovaniemi
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71266
Tiivistelmä
Koska Internetin merkitys koulutyössä ja vapaa-ajalla on kasvanut, opettajien on tärkeää varmistaa kaikille oppilaille riittävät tiedot ja taidot lukea ja oppia netissä. Nettilukeminen ei ole vain jonkin yksittäisen tiedon tarkistamista, vaan kyseessä on monisyisempi ilmiö. Kun lukija perehtyy johonkin tutkittavaan asiaan useasta eri näkökulmasta ja soveltaa löytämäänsä tietoa, voidaan puhua tutkivasta nettilukemisesta (Kiili & Laurinen 2018). Tällöin kyseessä on itseohjautuva lukemisen prosessi laajassa, toisiinsa linkitettyjen tekstien verkostossa (Leu, Kinzer, Coiro, Castek & Henry 2013). Nettitekstit voivat olla esitysmuodoiltaan hyvin monimuotoisia sisältäen esimerkiksi tekstin ohella myös ääntä, kuvia tai videoita, joten Internetissä lukeminen vaatii uudenlaisia lukemisen taitoja ja strategioita (Cho & Afflerbach 2017).
YSO-asiasanat: lukeminen; Internet; verkkoaineisto; teknologia; verkko-oppiminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020