A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Investigating Bidirectional Links Between the Quality of Teacher-Child Relationships and Children’s Interest and Pre‐Academic Skills in Literacy and Math (2021)
Pakarinen, E., Lerkkanen, M., Viljaranta, J., & Suchodoletz, A. (2021). Investigating Bidirectional Links Between the Quality of Teacher-Child Relationships and Children’s Interest and Pre‐Academic Skills in Literacy and Math. Child Development, 92(1), 388-407. https://doi.org/10.1111/cdev.13431
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Viljaranta, Jaana; Suchodoletz, Antje
Lehti tai sarja: Child Development
ISSN: 0009-3920
eISSN: 1467-8624
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 08.08.2020
Volyymi: 92
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 388-407
Kustantaja: Wiley-Blackwell
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.13431
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71396
Tiivistelmä
This study investigated bidirectional links between the quality of teacher-child relationships and children’s interest and pre‐academic skills in literacy and math. Furthermore, differences in the patterns of bidirectionality between boys and girls were explored. Participants were 461 Finnish kindergarteners (6‐year‐olds) and their teachers (n = 48). Teachers reported their closeness and conflict with each child twice throughout the kindergarten year. Children rated their interest in literacy and math, and were tested on their pre‐academic skills. Cross‐lagged path models indicated that teacher‐perceived conflict predicted lower interest and pre‐academic skills in both literacy and math. Results were similar for boys and girls. Implications for reducing conflictual patterns of relationships, together with promoting other factors, are discussed.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; esikoulu; opettaja-oppilassuhde; esikoululaiset; lukutaito; matemaattiset taidot
Vapaat asiasanat: teacher-child relationships; literacy; math
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Opettaja-oppilas-vuorovaikutuksen yhteys oppimiseen ja motivaatioon: Monimenetelmäinen tutkimus
- Pakarinen, Eija
- Suomen Akatemia
Liittyvät tutkimusaineistot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 3