A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Adolescents' engagement profiles and their association with academic performance and situational engagement (2020)
Pöysä, S., Poikkeus, A.-M., Muotka, J., Vasalampi, K., & Lerkkanen, M.-K. (2020). Adolescents' engagement profiles and their association with academic performance and situational engagement. Learning and Individual Differences, 82, Article 101922. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101922
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pöysä, Sanni; Poikkeus, Anna-Maija; Muotka, Joona; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: Learning and Individual Differences
ISSN: 1041-6080
eISSN: 1873-3425
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 82
Artikkelinumero: 101922
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101922
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71678
Tiivistelmä
This study examined adolescents' engagement profiles and their association with situational engagement and academic performance in lower secondary school settings. The data consisted of 301 Grade 7 students from Finland. By utilizing person-oriented approach with Latent Profiling Analysis on subscales capturing students' overall engagement, four subgroups of students with different overall engagement profiles were identified. These profile groups were further analyzed with respect to differences in student background (gender and maternal education), academic performance (GPA, and reading and mathematics tests), and lesson-specific situational engagement. The profile groups showed differences with respect to gender, maternal education, and GPAs as well as situational engagement. The findings provided new insights into the associations between overall and situational engagement by documenting concordance but also disconcordance between them, and by showing situational fluctuation of engagement in particular among students with high overall engagement.
YSO-asiasanat: alakoululaiset; koulutyö; opiskelumotivaatio; sitoutuminen (toiminta); opintomenestys
Vapaat asiasanat: situational engagement; overall engagement; lower secondary school; latent profile groups
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen ennakoivat tekijät, kehityskulut ja mekanismit - 13 vuoden seuruututkimus
- Aunola, Kaisa
- Suomen Akatemia
- Koulupudokkuuden ja syrjäytymisen varhaiset ennakoivat tekijät, kehityskulut ja kehitykselliset mekanismit
- Vasalampi, Kati
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 2