D1 Artikkeli ammattilehdessä
Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi (2020)


Aro, T., Eloranta, A.-K., & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko, 40(3), 2-6. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatAro, Tuija; Eloranta, Anna-Kaija, Parhiala, Pauliina; Torppa, Minna

Lehti tai sarjaKielikukko

ISSN0780-0940

Julkaisuvuosi2020

Volyymi40

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot2-6

KustantajaFinra ry

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusViivästetysti avoin julkaisukanava

LisätietojaKielikukko julkaistaan verkossa noin vuoden viiveellä paperilehden ilmestymisestä.


Tiivistelmä

Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan lapsen saamaan opetukseen nähden suuria vaikeuksia oppia peruskoulutaitoja eli lukemista, kirjoittamista ja matematiikkaa. Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta, mutta se voi esiintyä usealla alueella samanaikaisesti. Vaikeudet voivat myös ilmetä eri tavoin eri ikävaiheissa. Oppimisvaikeudet ovat kehityksellisiä häiriöitä, jotka usein jatkuvat ainakin jossain muodossa myös aikuisuuteen. Suomalaisissa tutkimuksissa on tutkittu lähinnä lukivaikeuden jatkuvuutta ja havaittu lapsuuden lukivaikeuden olevan varsin pysyvää nuoruuteen (Perälä, Eklund, & Torppa 2018; Eklund, van Bergen, & Lyytinen 2015) ja aikuisuuteen (Eloranta, Närhi, Eklund, Ahonen & Aro 2019a). Suomalaisista aikuisista, joilla oli lapsena ollut lukivaikeus, 40 prosentilla lukunopeus jäi aikuisenakin lukivaikeuden rajaksi asetettua suoriutumista heikommaksi (Eloranta ym. 2019a). Lisäksi on huomattava, että heistä monella lukemisen sujuvuudessa oli aikuisenakin lievempiä lukemisen ongelmia, vaikka lukivaikeutta ei voitu tunnistaa.


YSO-asiasanatoppimisvaikeudetlukutaitokirjoitustaitolukihäiriöthenkinen hyvinvointikouluikäisetnuoretaikuiset


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 21:06