D1 Artikkeli ammattilehdessä
Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi (2020)
Aro, T., Eloranta, A.-K., & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko, 40(3), 2-6. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Aro, Tuija; Eloranta, Anna-Kaija, Parhiala, Pauliina; Torppa, Minna
Lehti tai sarja: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 40
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 2-6
Kustantaja: Finra ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Lisätietoja: Kielikukko julkaistaan verkossa noin vuoden viiveellä paperilehden ilmestymisestä.
Tiivistelmä
Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan lapsen saamaan opetukseen nähden suuria vaikeuksia oppia peruskoulutaitoja eli lukemista, kirjoittamista ja matematiikkaa. Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta, mutta se voi esiintyä usealla alueella samanaikaisesti. Vaikeudet voivat myös ilmetä eri tavoin eri ikävaiheissa. Oppimisvaikeudet ovat kehityksellisiä häiriöitä, jotka usein jatkuvat ainakin jossain muodossa myös aikuisuuteen. Suomalaisissa tutkimuksissa on tutkittu lähinnä lukivaikeuden jatkuvuutta ja havaittu lapsuuden lukivaikeuden olevan varsin pysyvää nuoruuteen (Perälä, Eklund, & Torppa 2018; Eklund, van Bergen, & Lyytinen 2015) ja aikuisuuteen (Eloranta, Närhi, Eklund, Ahonen & Aro 2019a). Suomalaisista aikuisista, joilla oli lapsena ollut lukivaikeus, 40 prosentilla lukunopeus jäi aikuisenakin lukivaikeuden rajaksi asetettua suoriutumista heikommaksi (Eloranta ym. 2019a). Lisäksi on huomattava, että heistä monella lukemisen sujuvuudessa oli aikuisenakin lievempiä lukemisen ongelmia, vaikka lukivaikeutta ei voitu tunnistaa.
YSO-asiasanat: oppimisvaikeudet; lukutaito; kirjoitustaito; lukihäiriöt; henkinen hyvinvointi; kouluikäiset; nuoret; aikuiset
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020