D1 Article in a trade journal
Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi (2020)
Aro, T., Eloranta, A.-K., & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko, 40(3), 2-6. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Aro, Tuija; Eloranta, Anna-Kaija, Parhiala, Pauliina; Torppa, Minna
Journal or series: Kielikukko
ISSN: 0780-0940
Publication year: 2020
Volume: 40
Issue number: 3
Pages range: 2-6
Publisher: Finra ry
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Delayed open access channel
Additional information: Kielikukko julkaistaan verkossa noin vuoden viiveellä paperilehden ilmestymisestä.
Abstract
Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan lapsen saamaan opetukseen nähden suuria vaikeuksia oppia peruskoulutaitoja eli lukemista, kirjoittamista ja matematiikkaa. Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta, mutta se voi esiintyä usealla alueella samanaikaisesti. Vaikeudet voivat myös ilmetä eri tavoin eri ikävaiheissa. Oppimisvaikeudet ovat kehityksellisiä häiriöitä, jotka usein jatkuvat ainakin jossain muodossa myös aikuisuuteen. Suomalaisissa tutkimuksissa on tutkittu lähinnä lukivaikeuden jatkuvuutta ja havaittu lapsuuden lukivaikeuden olevan varsin pysyvää nuoruuteen (Perälä, Eklund, & Torppa 2018; Eklund, van Bergen, & Lyytinen 2015) ja aikuisuuteen (Eloranta, Närhi, Eklund, Ahonen & Aro 2019a). Suomalaisista aikuisista, joilla oli lapsena ollut lukivaikeus, 40 prosentilla lukunopeus jäi aikuisenakin lukivaikeuden rajaksi asetettua suoriutumista heikommaksi (Eloranta ym. 2019a). Lisäksi on huomattava, että heistä monella lukemisen sujuvuudessa oli aikuisenakin lievempiä lukemisen ongelmia, vaikka lukivaikeutta ei voitu tunnistaa.
Keywords: learning difficulties; literacy; ability to write; reading disorders; mental well-being; school-age children; young people; adults
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020