D1 Article in a trade journal
Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi (2020)


Aro, T., Eloranta, A.-K., & Torppa, M. (2020). Oppimisvaikeudet ja psyykkinen hyvinvointi. Kielikukko, 40(3), 2-6. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsAro, Tuija; Eloranta, Anna-Kaija, Parhiala, Pauliina; Torppa, Minna

Journal or seriesKielikukko

ISSN0780-0940

Publication year2020

Volume40

Issue number3

Pages range2-6

PublisherFinra ry

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_3_2020_www.pdf

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessDelayed open access channel

Additional informationKielikukko julkaistaan verkossa noin vuoden viiveellä paperilehden ilmestymisestä.


Abstract

Oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan lapsen saamaan opetukseen nähden suuria vaikeuksia oppia peruskoulutaitoja eli lukemista, kirjoittamista ja matematiikkaa. Oppimisvaikeus voi olla kapea-alainen, jolloin se koskettaa vain yhtä oppimisen aluetta, mutta se voi esiintyä usealla alueella samanaikaisesti. Vaikeudet voivat myös ilmetä eri tavoin eri ikävaiheissa. Oppimisvaikeudet ovat kehityksellisiä häiriöitä, jotka usein jatkuvat ainakin jossain muodossa myös aikuisuuteen. Suomalaisissa tutkimuksissa on tutkittu lähinnä lukivaikeuden jatkuvuutta ja havaittu lapsuuden lukivaikeuden olevan varsin pysyvää nuoruuteen (Perälä, Eklund, & Torppa 2018; Eklund, van Bergen, & Lyytinen 2015) ja aikuisuuteen (Eloranta, Närhi, Eklund, Ahonen & Aro 2019a). Suomalaisista aikuisista, joilla oli lapsena ollut lukivaikeus, 40 prosentilla lukunopeus jäi aikuisenakin lukivaikeuden rajaksi asetettua suoriutumista heikommaksi (Eloranta ym. 2019a). Lisäksi on huomattava, että heistä monella lukemisen sujuvuudessa oli aikuisenakin lievempiä lukemisen ongelmia, vaikka lukivaikeutta ei voitu tunnistaa.


Keywordslearning difficultiesliteracyability to writereading disordersmental well-beingschool-age childrenyoung peopleadults


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020


Last updated on 2024-03-04 at 21:06