A1 Journal article (refereed)
Vuorovaikutus, osallistuminen ja tekstin yhteinen tuottaminen : tapaustutkimus valmennusryhmäkeskusteluista (2020)


Stevanovic, M., Nissi, R., Lehtinen, E., Valkeapää, T., Lindholm, C., & Weiste, E. (2020). Vuorovaikutus, osallistuminen ja tekstin yhteinen tuottaminen : tapaustutkimus valmennusryhmäkeskusteluista. Aikuiskasvatus, 40(3), 212-231. https://doi.org/10.33336/aik.98368


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsStevanovic, Melisa; Nissi, Riikka; Lehtinen, Esa; Valkeapää, Taina; Lindholm, Camilla; Weiste, Elina

Journal or seriesAikuiskasvatus

ISSN0358-6197

eISSN2490-0427

Publication year2020

Publication date24/09/2020

Volume40

Issue number3

Pages range212-231

PublisherKansanvalistusseura

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.33336/aik.98368

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71923


Abstract

Osallistumiseen kasvattaminen on keskeinen, läpi elämän jatkuva sosialisaation haaste. Konkreettinen osallistumiseen kasvattamisen keino on tekstin yhteinen tuottaminen kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa, mitä tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme kahdessa ryhmässä: 1) uusiin työkäytänteisiin keskittyvässä henkilöstökoulutuksessa ja 2) työelämään valmentavassa mielenterveyskuntoutuksessa. Tutkimusmenetelmänä on keskustelunanalyysi, jonka avulla yhtäältä selvitämme, miten osallistumista pyritään edistämään tekstin yhteisen tuottamisen avulla. Toisaalta tarkastelemme tämän tavoitteen toteutumista käytännössä kysyen, millaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja rajoitteita tekstin avulla osallistaminen faktuaalisesti tuo vuorovaikutukseen. Analyysimme viittaa osallistamispyrkimysten ja todellisen osallistumisen väliseen jännitteeseen. Henkilöstökoulutuksessa tekstin yhteinen tuottaminen näyttää edistävän osallistumista, mikä ilmenee osallistujien tavassa jatkaa toistensa aloittamia lauseita sisällöllisesti ja syntaktisesti sekä pyrkiä yhteistoiminnassa saattamaan ajatukset dokumentointikelpoiseen muotoon. Kirjoittamistoiminnan kannalta tuotettavan tekstin yhteisen omistajuuden säilyttäminen on silti haasteellista, mikä asettaa osallistumiselle myös rajoitteita. Mielenterveyskuntoutuksessa tavoitteiden ja käytännön välinen jännite on erityisen selkeä, mikä haastaakin kehittämään tässä kontekstissa paremmin toimivia yhteiskirjoittamisen käytäntöjä. Yhteisöllisten tekstikäytänteiden hallinta ei synny vain kirjoitusmahdollisuuden tarjoamisesta, vaan sitä on tuettava pedagogisin ratkaisuin.


Keywordsinteractionparticipationsocial inclusionconversation analysismental health rehabilitationpersonnel training


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating1


Last updated on 2024-22-04 at 11:03