A1 Journal article (refereed)
Vuorovaikutus, osallistuminen ja tekstin yhteinen tuottaminen : tapaustutkimus valmennusryhmäkeskusteluista (2020)
Stevanovic, M., Nissi, R., Lehtinen, E., Valkeapää, T., Lindholm, C., & Weiste, E. (2020). Vuorovaikutus, osallistuminen ja tekstin yhteinen tuottaminen : tapaustutkimus valmennusryhmäkeskusteluista. Aikuiskasvatus, 40(3), 212-231. https://doi.org/10.33336/aik.98368
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Stevanovic, Melisa; Nissi, Riikka; Lehtinen, Esa; Valkeapää, Taina; Lindholm, Camilla; Weiste, Elina
Journal or series: Aikuiskasvatus
ISSN: 0358-6197
eISSN: 2490-0427
Publication year: 2020
Publication date: 24/09/2020
Volume: 40
Issue number: 3
Pages range: 212-231
Publisher: Kansanvalistusseura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33336/aik.98368
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71923
Abstract
Osallistumiseen kasvattaminen on keskeinen, läpi elämän jatkuva sosialisaation haaste. Konkreettinen osallistumiseen kasvattamisen keino on tekstin yhteinen tuottaminen kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa, mitä tässä tapaustutkimuksessa tarkastelemme kahdessa ryhmässä: 1) uusiin työkäytänteisiin keskittyvässä henkilöstökoulutuksessa ja 2) työelämään valmentavassa mielenterveyskuntoutuksessa. Tutkimusmenetelmänä on keskustelunanalyysi, jonka avulla yhtäältä selvitämme, miten osallistumista pyritään edistämään tekstin yhteisen tuottamisen avulla. Toisaalta tarkastelemme tämän tavoitteen toteutumista käytännössä kysyen, millaisia osallistumisen mahdollisuuksia ja rajoitteita tekstin avulla osallistaminen faktuaalisesti tuo vuorovaikutukseen. Analyysimme viittaa osallistamispyrkimysten ja todellisen osallistumisen väliseen jännitteeseen. Henkilöstökoulutuksessa tekstin yhteinen tuottaminen näyttää edistävän osallistumista, mikä ilmenee osallistujien tavassa jatkaa toistensa aloittamia lauseita sisällöllisesti ja syntaktisesti sekä pyrkiä yhteistoiminnassa saattamaan ajatukset dokumentointikelpoiseen muotoon. Kirjoittamistoiminnan kannalta tuotettavan tekstin yhteisen omistajuuden säilyttäminen on silti haasteellista, mikä asettaa osallistumiselle myös rajoitteita. Mielenterveyskuntoutuksessa tavoitteiden ja käytännön välinen jännite on erityisen selkeä, mikä haastaakin kehittämään tässä kontekstissa paremmin toimivia yhteiskirjoittamisen käytäntöjä. Yhteisöllisten tekstikäytänteiden hallinta ei synny vain kirjoitusmahdollisuuden tarjoamisesta, vaan sitä on tuettava pedagogisin ratkaisuin.
Keywords: interaction; participation; social inclusion; conversation analysis; mental health rehabilitation; personnel training
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1