G5 Artikkeliväitöskirja
Minä kirjoittajana, lukio ympäristönä : näkökulmia kirjoittamisen opetukseen (2020)
Erra, S. (2020). Minä kirjoittajana, lukio ympäristönä : näkökulmia kirjoittamisen opetukseen [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 273. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8261-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Erra, Satu
eISBN: 978-951-39-8261-4
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 273
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (109 sivua, 127 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8261-4
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tutkimuksen perusteella kirjoittamisen opetus on ollut aineiston keräysajankohtana varsin monipuolista, eikä opetus tai arviointi ei ole perustunut vain yhteen kirjoittamiskäsitykseen. Ylioppilaskokeen, opetussuunnitelman ja opiskelijoiden käsitykset kirjoittamisesta kuitenkin eroavat toisistaan. Lukion opetussuunnitelmassa on ollut enemmän kirjoittamisen diskursseja kuin ylioppilaskokeessa, mikä tarkoittaa, ettei kansallinen koe vastaa täysin opetussuunnitelmaa. Opiskelijoiden käsitykset kirjoittamisesta puolestaan eroavat opetusta ohjaavien dokumenttien käsityksistä. Lukiolaiskirjoittajat ovat tutkimuksen perusteella heterogeeninen ryhmä, mutta monet kirjoittamisen ongelmat liittyvät kuitenkin samoihin seikkoihin, kuten kirjoittamisen vähäiseen sosiaalisuuteen, kirjoittamisprosessiin sekä arviointiin. Reflektio ja itsen ymmärtäminen ilmenee opiskelijoiden kirjoitelmissa pyrkimisenä vuorovaikutukseen. Tutkimuksen valossa näyttää siltä, että sekä reflektiivistä kirjoittamista että erilaisten kirjoittamiskäsitysten tarkastelua kannattaa kehittää osana lukion kirjoittamisen opetusta ja lukion kirjoittamista arvioida osin myös irrallaan ylioppilaskokeen arviointiperusteista.
YSO-asiasanat: äidinkieli (oppiaineet); kirjoittaminen; diskurssi; refleksiivisyys (kielitiede); lukiolaiset; identiteetti; kirjoitustaito; opetus; opetussuunnitelmat; lukio
Vapaat asiasanat: kirjoittamisen ekologia; reflektiivinen kirjoittaminen; ylioppilaskoe
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020