D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Taitotasojen hyödyntämisestä opetuksessa ja arvioinnissa (2020)


Huhta, A. (2020). Taitotasojen hyödyntämisestä opetuksessa ja arvioinnissa. In M. Härmälä, & M. Puukko (Eds.), Taitotasoja ja suullista kielitaitoa : näkökulmia englannin kielen oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin (pp. 25-47). Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Artikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 1:2020. https://karvi.fi/app/uploads/2020/05/KARVI_Artikkelikokoelma_1_2020.pdf


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHuhta, Ari

EmojulkaisuTaitotasoja ja suullista kielitaitoa : näkökulmia englannin kielen oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin

Emojulkaisun toimittajatHärmälä, Marita; Puukko, Mika

ISBN978-952-206-603-9

eISBN978-952-206-602-2

Lehti tai sarjaArtikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

ISSN2669-8064

eISSN2669-8072

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero1:2020

Artikkelin sivunumerot25-47

Kirjan kokonaissivumäärä96

KustantajaKansallinen koulutuksen arviointikeskus

KustannuspaikkaHelsinki

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://karvi.fi/app/uploads/2020/05/KARVI_Artikkelikokoelma_1_2020.pdf

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72115


Tiivistelmä

Taitotasot ovat määritelmiä suoriutumisen tai osaamisen (taidon) määrästä ja laadusta. Sanan taso käyttö osana tätä termiä viittaakin jo siihen, että osaamisessa nähdään olevan useita eri vaiheita, portaita tai tasoja. Kielitaidon kuvaamisessa taitotasoajattelu tarkoittaa, että kielen hallinta hahmotetaan jatkumona, joka kuvaa kielitaidon edistymistä aivan alkeista kohti kielen yhä parempaa (tarkempaa, monipuolisempaa, jne.) hallintaa. Tässä kielen oppimisen jatkumossa on lukematon määrä toisiaan seuraavia ’tasoja’ ja piirteitä, jotka usein limittyvät toisiinsa saumattomasti. Käytännön syistä tämä jatkumo halutaan kuitenkin usein jakaa vain muutamaan vaiheeseen eli (taito)tasoon, jotta voidaan puhua jollakin tavalla ymmärrettävistä ja toisistaan erotettavissa olevista vaiheista oppimisessa. Useimmat nykyiset kielten taitotasojärjestelmät kuvaavat, mitä tietyllä tasolla oleva oppija pystyy tekemään kielen avulla eli ne kuvaavat kielen käyttötaitoa. Toki tasokuvaukset voivat sisältää muutakin, kuten millaista sanastoa ja mitä rakenteita oppijat hallitsevat kullakin tasolla, mutta tämä on harvinaisempaa.

Tässä artikkelissa käsittelen tarkemmin, mitä kielitaidon tasot ja tasokuvaukset ovat, mihin niitä käytetään ja mitä etuja ja haasteita niihin liittyy. Havainnollistan esitystä erilaisin esimerkein sekä Suomesta että ulkomailta.


YSO-asiasanatkielitaitooppiminenopetustasoosaaminenarviointi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 11:19