G5 Artikkeliväitöskirja
Enhancing safety competencies of young people (2020)
Nykänen, M. (2020). Enhancing safety competencies of young people [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 280. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8282-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nykänen, Mikko
eISBN: 978-951-39-8282-9
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 280
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (84 sivua, 21 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8282-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Nuoret työntekijät ovat haavoittuvaisia työhön liittyville vaaroille ja heillä on suurempi riski joutua työtapaturmiin. Vähäinen turvallisuuskoulutus, kokemattomuus ja puutteelliset taidot työhön liittyvien vaarojen torjumiseen heikentävät nuorten työturvallisuutta. Lisäksi nuoret tekevät usein tapaturmille alttiimpia fyysisiä työtehtäviä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisen omalla turvallisuuskäyttäytymisellä on merkittävä rooli työturvallisuudessa. Vahvistamalla valmistautuneisuutta työturvallisuuteen, lisäämällä motivaatiota turvalliseen työskentelyyn sekä muokkaamalla turvallisuuteen kohdistuvaa hallinnan tunnetta ja turvallisuusasenteita on mahdollista vahvistaa nuorten työntekijöiden kykyä suojella itseään työhön liittyviltä vaaroilta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa keinoista nuorten työturvallisuuden edistämiseen. Tutkimuksessa arvioidaan opiskelijakeskeisen ja vertaisoppimiseen perustuvan turvallisuuskoulutuksen vaikutuksia käyttäen satunnaistettua kenttäkoeasetelmaa (8 ammatillista oppilaitosta). Tutkimus sisältää kolme osatutkimusta. Ensimmäinen osatutkimus osoitti, että turvallisuuskoulutus vahvisti työturvallisuuteen kohdistuvaa valmistautuneisuutta ja sisäistä hallinnan tunnetta sekä vähensi riskiasenteita. Toinen osatutkimus osoitti, että koulutuksella oli positiivinen vaikutus motivaatioon edistää työturvallisuutta. Lisäksi havaittiin, että turvallisuuskoulutuksen vaikutukset sisäiseen hallinnan tunteeseen olivat yhteydessä motivaation vahvistumiseen. Tämä tulos lisää tietoa turvallisuusmotivaatiota ennustavista tekijöistä ja auttaa kehittämään turvallisuuskoulutuksesta tehokkaampaa. Kolmannen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että koulutusohjelman toteuttamisen täsmällisyydellä ja laadulla oli yhteyksiä positiivisiin vaikutuksiin. Implementaatioprosessin tutkiminen opiskelijoiden näkökulmasta tarjoaa uuden lähestymistavan kouluympäristössä toteutettavien interventioiden arviointiin. Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalis-kognitiviisiin teorioihin pohjautuva ja osallistava lähestymistapa turvallisuuskoulutukseen vaikuttaa turvallisuuskäyttäytymistä ennustaviin tekijöihin. Tutkimus tarjoaa suuntaviivoja turvallisuuskoulutuksen kehittämiseen kouluissa ja auttaa vahvistamaan nuorten valmiuksia turvalliseen työskentelyyn.
YSO-asiasanat: nuoret; nuoret työntekijät; kokemattomuus; työturvallisuus; työtapaturmat; ennaltaehkäisy; tapaturmantorjunta; turvallisuus; koulutus; osallistaminen; käyttäytymisen psykologia
Vapaat asiasanat: adolescents; young adults; young workers; vocational education; occupational safety; safety training; accident prevention
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020