G5 Artikkeliväitöskirja
Self-directed workplace learning in technology-based work : "Self-learning is present every day - in fact, it's my job" (2020)
Lemmetty, S. (2020). Self-directed workplace learning in technology-based work : "Self-learning is present every day - in fact, it's my job" [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 243. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8196-9
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lemmetty, Soila
eISBN: 978-951-39-8196-9
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 243
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (108 sivua, 85 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8196-9
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjatutkimuksen kohteena on aikuisten itseohjautuva oppiminen työelämässä. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä itseohjautuvan työssä oppimisen sosiokulttuurisesta luonteesta. Tähän pyritään tarkastelemalla itseohjautuvaa oppimista teknologia-alan työssä kolmen tutkimuskysymyksen kautta: Miten itseohjautuvaa oppimista kuvataan teknologia-alan työssä? Miten itseohjautuva oppiminen sosiokultturisena ilmiönä ilmenee teknologia-alan työssä? Millaisia sosiokulttuurisia raameja kiinnittyy itseohjautuvaan oppimiseen teknologia-alan työssä? Tutkimuksessa on hyödynnetty etnografista tutkimusstrategiaa, jonka mukaisesti aineisto koostuu kolmesta kohdeorganisaatiosta kerätystä havainnointi- ja haastatteluaineistosta. Kenttätyön aikana tehdyt havainnot kirjattiin kenttäpäiväkirjaan ja vuorovaikutustilanteita tallennettiin kenttätallenteiksi. Haastattelut (N=46) toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineistot analysoitiin diskurssianalyysin, teema-analyysin sekä etnografisten analyysimenetelmien avulla. Tulokset osoittivat, että itseohjautuva työssä oppiminen on sekä sosiokulttuurinen että paradoksaalinen ilmiö. Yksilön rooli sosiokulttuurisessa kokonaisuudessa on huomionarvoinen, mutta mahdollisuudet itseohjautuvalle oppimiselle sekä oppimisen luonne riippuvat useista tilannekohtaisista, kontekstuaalisista, kollektiivisista, kulttuurisista sekä rakenteellisista tekijöistä organisaatioissa. Itseohjautuva työssä oppiminen voi edistää luovuutta ja ilmetä tuottavana, mutta se voi myös muodostua kuormittavaksi ja ongelmalliseksi ilmiöksi. Oleellista itseohjautuvan oppimisen luonteen osalta on se, millä tavalla oppimista mahdollistetaan ja tuetaan organisaatioissa. Tutkimus tarjoaa teoreettisesti uutta ymmärrystä itseohjautuvan oppimisen luonteesta monipuolisena sosiokulttuurisena ilmiönä sekä tuottaa uudenlaisia analyyttisiä lähtökohtia itseohjautuvan oppimisen tutkimiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytännön työelämässä kehitettäessä oppimista tukevia käytäntöjä, johtamistoimintaa, rakenteita ja kulttuuria. Tutkimus tarjoaa lisäksi ymmärrystä ja keskustelua itseohjautuvuudesta laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä.
YSO-asiasanat: itseohjautuvuus; johtaminen; itsensä johtaminen; oppiminen; työssäoppiminen; oppiva organisaatio; havainnointi; työelämä; työyhteisöt; luovuus; luova toiminta; aikuiskoulutus; andragogiikka; etnografia; teemahaastattelut
Vapaat asiasanat: self-directed learning; andragogy; workplace learning; creative activity; ethnography; technology-based work
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020