A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Understanding Mentoring Within an Ecosystem of Practices (2020)
Heikkinen, H. L. T. (2020). Understanding Mentoring Within an Ecosystem of Practices. In K.-R. Olsen, E. M. Bjerkhot, & H. L. T. Heikkinen (Eds.), New Teachers in Nordic Countries : Ecologies of Mentoring and Induction (pp. 27-47). Cappelen Damm. https://doi.org/10.23865/noasp.105.ch1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Heikkinen, Hannu L. T.
Emojulkaisu: New Teachers in Nordic Countries : Ecologies of Mentoring and Induction
Emojulkaisun toimittajat: Olsen, Knut-Rune; Bjerkhot, Eva M.; Heikkinen, Hannu L. T.
ISBN: 978-82-02-69240-7
eISBN: 978-82-02-66527-2
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 27-47
Kirjan kokonaissivumäärä: 202
Kustantaja: Cappelen Damm
Kustannuspaikka: Oslo
Julkaisumaa: Norja
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.23865/noasp.105.ch1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72121
Tiivistelmä
Bronfenbrenner (1979), who described human development and socialisation in terms of nested circles of varying sizes. Lately, the ecosystem concept has also been used in the context of learning in ways that have been influenced by research in the fields of economics, business and information technology. The theory of ecologies of practices is rooted in an ontological understanding of the importance of learning for human existence: the human species exists as part of the natural ecosystem and, consequently, social practices are based on how the species acts to survive and thrive in the ecosystem. Based on these assumptions, ten ecological principles are introduced and applied to practices of mentoring: (1) networks, (2) nested systems, (3) niches, (4) interdependence, (5) diversity, (6) cycles, (7) flows, (8) development, (9) dynamic balance, and (10) resilience. Finally, some limitations and criticisms of the ecosystem approach are reflected upon.
YSO-asiasanat: oppiminen; mentorointi; perehdyttäminen; vuorovaikutus; sosiaalinen vuorovaikutus; oppimisympäristö
Vapaat asiasanat: oppimisen ekosysteemit
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: