A1 Journal article (refereed)
Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella (2020)
Paananen, M., & Pöyliö, H. (2020). Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(3), 85-94. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/10/Paanane.pdf
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Paananen, Maria; Pöyliö, Hanna, Määttä, Sami, Holopainen, Leena
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2020
Volume: 30
Issue number: 3
Pages range: 85-94
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/10/Paanane.pdf
Publication open access: Other way freely accessible online
Publication channel open access:
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77916
Abstract
Luku- ja kirjoitustaitoa on seulontavaiheessa perinteisesti arvioitu paperisella arviointivälineellä. Arvioinnin työläys ja verkkopohjaisen lukemisen yleistyminen ovat digitaalisen arviointivälineen kehittämiseen johtaneita syitä. Niilo Mäki Instituutissa tutkimusperustaisesti kehitetty DigiLukiseula tehostaa arviointia toisella asteella, jolloin opiskelijoiden tukemiseen jää enemmän aikaa. Digitaalisuus tuo myös uusia ulottuvuuksia arviointityöhön. DigiLukiseulan käsikirja on luettavissa osoitteessa digilukiseula.nmi.fi.
Keywords: young people; literacy; ability to write; reading disorders; evaluation; evaluation methods; secondary education
Free keywords: DigiLukiseula
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1