A1 Journal article (refereed)
Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella (2020)


Paananen, M., & Pöyliö, H. (2020). Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(3), 85-94. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/10/Paanane.pdf


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsPaananen, Maria; Pöyliö, Hanna, Määttä, Sami, Holopainen, Leena

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2020

Volume30

Issue number3

Pages range85-94

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/10/Paanane.pdf

Publication open accessOther way freely accessible online

Publication channel open access

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77916


Abstract

Luku- ja kirjoitustaitoa on seulontavaiheessa perinteisesti arvioitu paperisella arviointivälineellä. Arvioinnin työläys ja verkkopohjaisen lukemisen yleistyminen ovat digitaalisen arviointivälineen kehittämiseen johtaneita syitä. Niilo Mäki Instituutissa tutkimusperustaisesti kehitetty DigiLukiseula tehostaa arviointia toisella asteella, jolloin opiskelijoiden tukemiseen jää enemmän aikaa. Digitaalisuus tuo myös uusia ulottuvuuksia arviointityöhön. DigiLukiseulan käsikirja on luettavissa osoitteessa digilukiseula.nmi.fi.


Keywordsyoung peopleliteracyability to writereading disordersevaluationevaluation methodssecondary education

Free keywordsDigiLukiseula


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating1


Last updated on 2024-22-04 at 11:14