A1 Journal article (refereed)
”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan” : sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset (2020)


Berg, P., & Kokkonen, M. (2020). ”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan” : sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset. Kasvatus ja aika, 14(3), 43-59. https://doi.org/10.33350/ka.87202


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsBerg, Päivi; Kokkonen, Marja

Journal or seriesKasvatus ja aika

eISSN1797-2299

Publication year2020

Volume14

Issue number3

Pages range43-59

PublisherSuomen kouluhistoriallinen seura

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

DOIhttps://doi.org/10.33350/ka.87202

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72411


Abstract

Tarkastelemme sateenkaarinuorten kokemuksia syrjinnästä koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa, heidän näkemyksiään koululiikunnan ja liikuntaharrastusten käytännöistä sekä heidän esittämiään keinoja koululiikunnan ja liikuntaharrastusten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi. Aineistona käytämme kymmenen 13–17-vuotiaan sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön kuuluvan nuoren haastatteluita. Analyysitapamme on outouttava luenta. Tarkastelemme koululiikunnan ja liikuntaharrastusten itsestään selvinä pidettyjä käytäntöjä sekä sateenkaarinuorten näissä konteksteissa kokemaa ja havaitsemaa oudoksuntaa. Jotkut nuoret eivät olleet kokeneet syrjintää koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa, joidenkin kokemukset vaihtelivat ulossulkemisesta fyysiseen väkivaltaan. Ongelmatilanteet jakautuivat rakenteellisella tasolla liikuntatuntien ja -harrastusten sukupuolittavaan kieleen ja käytäntöihin, yksilötasolla näiden tilanteiden aiheuttamaan epämukavuuteen. Nuorten saadessa itse päättää, missä ryhmässä tai roolissa he liikuntatunteilla tai -harrastuksissa toimivat, oli osallistuminen haasteettomampaa. Nuorten mielestä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävät sukupuolittavan ilmaisun ja käytäntöjen välttäminen, sekaryhmät sekä syrjintään puuttuminen.


Keywordsgender minoritiessexual minoritiesyoung peoplephysical education (school subject)physical hobbiesequality (fundamental rights)equality (values)discriminationgendering


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Reporting Year2020

JUFO rating1


Last updated on 2024-22-04 at 10:36