A1 Journal article (refereed)
”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan” : sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset (2020)
Berg, P., & Kokkonen, M. (2020). ”Et olis sekaryhmät, unisex-pukuhuone ja et opettajia olis jotenkin perehdytetty asiaan” : sateenkaarinuoret, koululiikunta ja liikuntaharrastukset. Kasvatus ja aika, 14(3), 43-59. https://doi.org/10.33350/ka.87202
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Berg, Päivi; Kokkonen, Marja
Journal or series: Kasvatus ja aika
eISSN: 1797-2299
Publication year: 2020
Volume: 14
Issue number: 3
Pages range: 43-59
Publisher: Suomen kouluhistoriallinen seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33350/ka.87202
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72411
Abstract
Tarkastelemme sateenkaarinuorten kokemuksia syrjinnästä koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa, heidän näkemyksiään koululiikunnan ja liikuntaharrastusten käytännöistä sekä heidän esittämiään keinoja koululiikunnan ja liikuntaharrastusten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi. Aineistona käytämme kymmenen 13–17-vuotiaan sukupuoli- ja/tai seksuaalivähemmistöön kuuluvan nuoren haastatteluita. Analyysitapamme on outouttava luenta. Tarkastelemme koululiikunnan ja liikuntaharrastusten itsestään selvinä pidettyjä käytäntöjä sekä sateenkaarinuorten näissä konteksteissa kokemaa ja havaitsemaa oudoksuntaa. Jotkut nuoret eivät olleet kokeneet syrjintää koululiikunnassa ja liikuntaharrastuksissa, joidenkin kokemukset vaihtelivat ulossulkemisesta fyysiseen väkivaltaan. Ongelmatilanteet jakautuivat rakenteellisella tasolla liikuntatuntien ja -harrastusten sukupuolittavaan kieleen ja käytäntöihin, yksilötasolla näiden tilanteiden aiheuttamaan epämukavuuteen. Nuorten saadessa itse päättää, missä ryhmässä tai roolissa he liikuntatunteilla tai -harrastuksissa toimivat, oli osallistuminen haasteettomampaa. Nuorten mielestä yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa edistävät sukupuolittavan ilmaisun ja käytäntöjen välttäminen, sekaryhmät sekä syrjintään puuttuminen.
Keywords: gender minorities; sexual minorities; young people; physical education (school subject); physical hobbies; equality (fundamental rights); equality (values); discrimination; gendering
Contributing organizations
Related projects
- Promoting equal access and tackling discrimination against gender and sexual minorities in sport and physical education
- Kokkonen, Marja
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 1