A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teacher burnout explained : teacher-, student-, and organisation-level variables (2021)
Saloviita, Timo; Pakarinen, Eija (2021). Teacher burnout explained : teacher-, student-, and organisation-level variables. Teaching and Teacher Education, 97, 103221. DOI: 10.1016/j.tate.2020.103221
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saloviita, Timo; Pakarinen, Eija
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 97
Artikkelinumero: 103221
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103221
Avoin saatavuus: Hybridijulkaisukanavassa ilmestynyt avoin julkaisu
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72413
Tiivistelmä
Understanding the factors related to teacher burnout helps in creating schools which foster teachers’ job satisfaction and the delivery of high-quality education. We studied teacher burnout and its three subdomains across several teacher-, student-, and organisation-level variables, including teacher category, class size, number of students with support needs, attitudes towards inclusive education, and availability of support. The participants were 4567 Finnish primary school teachers consisting of 2080 classroom teachers, 1744 subject teachers, 438 special-class and 305 resource room teachers. Several associations between teacher burnout and the background variables were observed and recommendations made based on these results.
YSO-asiasanat: opettajat; luokanopettajat; aineenopettajat; erityisopettajat; työhyvinvointi; uupumus; omatoimisuus; koulunkäynninohjaajat
Vapaat asiasanat: teacher burnout; teacher category; inclusive education; self-efficacy; teaching assistants
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 3