A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teacher burnout explained : teacher-, student-, and organisation-level variables (2021)


Saloviita, Timo; Pakarinen, Eija (2021). Teacher burnout explained : teacher-, student-, and organisation-level variables. Teaching and Teacher Education, 97, 103221. DOI: 10.1016/j.tate.2020.103221


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Saloviita, Timo; Pakarinen, Eija

Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education

ISSN: 0742-051X

eISSN: 1879-2480

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 97

Artikkelinumero: 103221

Kustantaja: Elsevier

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103221

Avoin saatavuus: Hybridijulkaisukanavassa ilmestynyt avoin julkaisu

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72413


Tiivistelmä

Understanding the factors related to teacher burnout helps in creating schools which foster teachers’ job satisfaction and the delivery of high-quality education. We studied teacher burnout and its three subdomains across several teacher-, student-, and organisation-level variables, including teacher category, class size, number of students with support needs, attitudes towards inclusive education, and availability of support. The participants were 4567 Finnish primary school teachers consisting of 2080 classroom teachers, 1744 subject teachers, 438 special-class and 305 resource room teachers. Several associations between teacher burnout and the background variables were observed and recommendations made based on these results.


YSO-asiasanat: opettajat; luokanopettajat; aineenopettajat; erityisopettajat; työhyvinvointi; uupumus; omatoimisuus; koulunkäynninohjaajat

Vapaat asiasanat: teacher burnout; teacher category; inclusive education; self-efficacy; teaching assistants


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2020-30-10 klo 13:24