A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Special Education Teachers’ Identification of Students’ Reading Difficulties in Grade 6 (2022)
Virinkoski, R., Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., & Aro, M. (2022). Special Education Teachers’ Identification of Students’ Reading Difficulties in Grade 6. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(1), 59-72. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833241
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Virinkoski, Riitta; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Aro, Mikko
Lehti tai sarja: Scandinavian Journal of Educational Research
ISSN: 0031-3831
eISSN: 1470-1170
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 27.10.2020
Volyymi: 66
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 59-72
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1833241
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72403
Tiivistelmä
his study investigated special educational needs (SEN) teachers’ (n = 29) assessment practices and the accuracy of their ratings of the students’ (M age = 12.75 years, n = 55) skill levels in reading fluency and reading comprehension. Teachers rated their sixth grade students’ fluency and comprehension on a three-point scale, and the students were also tested in group tests. Results showed that SEN teachers used several assessment practices simultaneously but mostly relied on observations. The correlations between the teacher ratings and the test scores were significant but moderate in fluency and weak in comprehension. Only two thirds of low-performing students having difficulties in fluency or comprehension were identified. Additionally, identification of students with typical reading comprehension was inaccurate.
YSO-asiasanat: lukihäiriöt; lukeminen; sujuvuus; luetun ymmärtäminen; arviointi; tunnistaminen; erityisopetus; erityisopettajat
Vapaat asiasanat: reading difficulties; reading fluency; reading comprehension; special education teachers; sensitivity; specificity
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 2