A1 Journal article (refereed)
Toisen asteen opiskelijoiden työelämään ja ammattiin liittyvän identiteetin yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin (2020)
Vasalampi, K., Määttä, S., Kärkkäinen, J., & Luojus, L. (2020). Toisen asteen opiskelijoiden työelämään ja ammattiin liittyvän identiteetin yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin. Psykologia, 55(4), 277-292.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Vasalampi, Kati; Määttä, Sami; Kärkkäinen, Johanna; Luojus, Laura
Journal or series: Psykologia
ISSN: 0355-1067
Publication year: 2020
Volume: 55
Issue number: 4
Pages range: 277-292
Publisher: Suomen psykologinen seura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkastelemme toisen asteen opiskelijoiden työhön, uraan ja tulevaisuuden ammattiin liittyvää identiteettipohdintaa ja sitä, kuinka yleisiä koulutuksen keskeyttämiseen liittyvät ajatukset ovat eri identiteettiprofiileja edustavilla opiskelijoilla. Vertailemme saamiamme tuloksia lukio-opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden välillä. Tutkimus on osa laajempaa Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -hanketta (2016–). Tutkimukseen osallistui 3 135 opiskelijaa, joista lukio-opiskelijoita oli 53 prosenttia. Aineistoa tarkasteltiin klusterianalyysilla, jossa esiin nousi kuusi työelämään ja ammattiin liittyvän identiteetin profiilia: 1) keskimääräinen profiili, 2) huolestunut selkiintymätön profiili, 3) saavutettu identiteetti, 4) huolestunut etsijä -profiili, 5) selkiintymätön profiili ja 6) omaksuttu identiteetti. Tutkimustuloksemme osoittavat, että vain pieni osa opiskelijoista koki toisen asteen ensimmäisenä vuonna varmuutta tulevasta työelämästään: kummassakin koulutusmuodossa vain noin viidesosa opiskelijoista sijoittui saavutetun identiteetin profiiliin. Yli 75 prosentilla opiskelijoista työelämään ja ammattiin liittyvään identiteettikehitykseen kuului huolestumista. Ammatillisessa koulutuksessa olevilla opiskelijoilla huolestuneisuus oli yhteydessä kohonneeseen koulutuksen keskeyttämisriskiin.
Keywords: secondary education; vocational education and training; general upper secondary school; students; identity (mental objects); dropping out; working life
Free keywords: työelämään ja ammattiin liittyvä identiteetti; koulutuksen keskeyttäminen; toisen asteen opinnot
Contributing organizations
Related projects
- Antecedents, trajectories and mechanisms of dropping out from school and society – a 13-year follow up
- Aunola, Kaisa
- Research Council of Finland
- Early antecedents, developmental trajectories and mechanisms involved in dropping out of school and marginalization from society
- Vasalampi, Kati
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
JUFO rating: 2