B1 Non-refereed journal articles
”Tutkinnon puuttuminen on händikäppi työelämässä.” : Avoimen yliopiston väylä ja työelämän tarpeet (2020)


Lemmetty, S., Kuivalainen, T., & Haltia, N. (2020). ”Tutkinnon puuttuminen on händikäppi työelämässä.” : Avoimen yliopiston väylä ja työelämän tarpeet. Yliopistopedagogiikka, 27(1). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2020/10/30/avoimen-yliopiston-vayla/


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editors: Lemmetty, Soila; Kuivalainen, Tuomo; Haltia, Nina

Journal or series: Yliopistopedagogiikka

eISSN: 2242-8070

Publication year: 2020

Volume: 27

Issue number: 1

Publisher: Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum

Publication country: Finland

Publication language: Finnish

Persistent website address: https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2020/10/30/avoimen-yliopiston-vayla/

Publication open access: Openly available

Publication channel open access: Open Access channel

Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72600

Additional information: Kehittäminen ja kokeilut


Abstract

Tarkastelemme tässä artikkelissa avoimen yliopiston väylää työelämän tarpeiden näkökulmasta. Nojaamme Toinen reitti yliopistoon (TRY)-hankkeen yhteydessä toteutettuun kyselyyn ja nostamme esiin tuloksia siitä, millaisia työelämään liittyviä syitä opiskelijoilla on ollut tutkinto-opintoihin hakeutumiseen. TRY-hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke (2018–2020), jossa ”tavoitteena on kehittää, pilotoida ja vakiinnuttaa käyttöön erilaisia reittejä korkeakouluopintoihin ylioppilastutkinnon lisäksi” (Toinen reitti yliopistoon, 2020). Mukana on 11 yliopistoa ja noin kolmekymmentä oppiainetta. Hankkeessa tarkastellaan avoimen yliopiston väylää eri kohderyhmien näkökulmista, ja yhtenä kohderyhmänä ovat juuri työikäiset, työelämässä olevat aikuiset (Haltia & Lahtomaa, 2019).


Keywords: educational choices; fields of study; open university; higher education degrees; professional development; further education; working life orientation; lifelong learning


Contributing organizations


Related projects


Ministry reporting: Yes

Reporting Year: 2020


Last updated on 2021-22-10 at 10:50