B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
”Tutkinnon puuttuminen on händikäppi työelämässä.” : Avoimen yliopiston väylä ja työelämän tarpeet (2020)


Lemmetty, S., Kuivalainen, T., & Haltia, N. (2020). ”Tutkinnon puuttuminen on händikäppi työelämässä.” : Avoimen yliopiston väylä ja työelämän tarpeet. Yliopistopedagogiikka, 27(1). https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2020/10/30/avoimen-yliopiston-vayla/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLemmetty, Soila; Kuivalainen, Tuomo; Haltia, Nina

Lehti tai sarjaYliopistopedagogiikka

eISSN2242-8070

Julkaisuvuosi2020

Volyymi27

Lehden numero1

KustantajaYliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttps://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2020/10/30/avoimen-yliopiston-vayla/

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72600

LisätietojaKehittäminen ja kokeilut


Tiivistelmä

Tarkastelemme tässä artikkelissa avoimen yliopiston väylää työelämän tarpeiden näkökulmasta. Nojaamme Toinen reitti yliopistoon (TRY)-hankkeen yhteydessä toteutettuun kyselyyn ja nostamme esiin tuloksia siitä, millaisia työelämään liittyviä syitä opiskelijoilla on ollut tutkinto-opintoihin hakeutumiseen. TRY-hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke (2018–2020), jossa ”tavoitteena on kehittää, pilotoida ja vakiinnuttaa käyttöön erilaisia reittejä korkeakouluopintoihin ylioppilastutkinnon lisäksi” (Toinen reitti yliopistoon, 2020). Mukana on 11 yliopistoa ja noin kolmekymmentä oppiainetta. Hankkeessa tarkastellaan avoimen yliopiston väylää eri kohderyhmien näkökulmista, ja yhtenä kohderyhmänä ovat juuri työikäiset, työelämässä olevat aikuiset (Haltia & Lahtomaa, 2019).


YSO-asiasanatkoulutusvalinnatopintosuunnatavoin yliopistokorkeakoulututkinnotammatillinen kehitysjatkokoulutustyöelämälähtöisyyselinikäinen oppiminen


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 10:30