A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9 (2020)
Khanolainen, D., Psyridou, M., Silinskas, G., Lerkkanen, M.-K., Niemi, P., Poikkeus, A.-M., & Torppa, M. (2020). Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9. Frontiers in Psychology, 11, Article 577981. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577981
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Khanolainen, Daria; Psyridou, Maria; Silinskas, Gintautas; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna
Lehti tai sarja: Frontiers in Psychology
eISSN: 1664-1078
Julkaisuvuosi: 2020
Ilmestymispäivä: 08.10.2020
Volyymi: 11
Artikkelinumero: 577981
Kustantaja: Frontiers Media SA
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.577981
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72598
Tiivistelmä
This study focuses on parental reading and mathematical difficulties, the home literacy environment, and the home numeracy environment as well as their predictive role in Finnish children’s reading and mathematical development through Grades 1–9. We examined if parental reading and mathematical difficulties directly predict children’s academic performance and/or if they are mediated by the home learning environment. Mothers (n = 1590) and fathers (n = 1507) reported on their reading and mathematical difficulties as well as on the home environment (shared reading, teaching literacy, and numeracy) when their children were in kindergarten. Tests for reading fluency, reading comprehension, and arithmetic fluency were administered to children in Grades 1, 2, 3, 4, 7, and 9. Parental reading difficulties predicted children’s reading fluency, whereas parental mathematical difficulties predicted their reading comprehension and arithmetic fluency. Familial risk was associated with neither formal nor informal home environment factors, whereas maternal education had a significant relationship with both, with higher levels of education among mothers predicting less time spent on teaching activities and more time spent on shared reading. In addition, shared reading was significantly associated with the development of reading comprehension up to Grades 3 and 4, whereas other components of the home learning environment were not associated with any assessed skills. Our study highlights that taken together, familial risk, parental education, and the home learning environment form a complex pattern of associations with children’s mathematical and reading skills.
YSO-asiasanat: koululaiset; oppimisvaikeudet; matemaattiset taidot; matemaattinen ajattelu; lukeminen; lukutaito; kirjoitustaito; lukihäiriöt; perinnöllisyys; komorbiditeetti; oppimisympäristö
Vapaat asiasanat: reading difficulties; mathematical difficulties; home literacy environment; home numeracy environment; familial risk; skill development; comorbidity
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
- Luokkahuoneen vuorovaikutusprosessien
- Lerkkanen, Marja-Kristiina
- Suomen Akatemia
- Neo-PRISM-C: Lasten neurokehityksellisten pulmien optimaalisia ennustajia, riskitekijöitä ja interventioita
- Leppänen, Paavo
- Euroopan komissio
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1