G5 Artikkeliväitöskirja
Persistent errors in query formulation (2020)
Taipalus, Toni (2020). Persistent errors in query formulation. JYU dissertations, 283. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8290-4
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Taipalus, Toni
eISBN: 978-951-39-8290-4
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 283
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (40 sivua, 93 sivua useina numerointijaksoina, 6 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8290-4
Avoin saatavuus: Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu
Tiivistelmä
SQL-kieli (Structured Query Language) on yleisin kyselykielistä, joita käytetään tiedon hakemiseen tietokannoista. Jotta kyselykielellä kirjoitetut kyselyt palauttaisivat loppukäyttäjälle hänen haluamaansa oikeellista tietoa, täytyy kysely kirjoittaa virheettömästi. SQL-kielen opetuksen tutkimuksessa erilaiset virheet eivät kuitenkaan ole saaneet laajaa tai syvällistä tieteellistä huomiota. Lisäksi joidenkin SQL-kielen oppimiseen liittyvien seikkojen vaikutusta ei ole tieteellisesti tutkittu. Tässä väitöskirjassa (i) tehdään systemaattinen kirjallisuuskartoitus SQL-kielen opetuksessa käytetyistä menetelmistä, (ii) muodostetaan laaja SQL-kielen kyselyiden kirjoittamisessa tehtyjen virheiden taksonomia, (iii) selitetään mitkä virhetyypeistä ovat pysyviä, eli jäävät tavallisesti kyselyn kirjoittajalta korjaamatta ja mitkä virhetyypeistä tavallisesti korjataan, (iv) esitetään harjoitustietokannan monimutkaisuuden vaikutukset kyselyn kirjoittamiselle ja (v) kuvaillaan suunnittelunotaatio, jonka tarkoituksena on pysyvien virheiden lukumäärän vähentäminen. Edellä luetelluista kontribuutioista (ii) auttaa taksonomiaa käyttävien tieteellisten tutkimusten tuloksien vertailussa, sekä luo pohjan esimerkiksi virheiden ja virhetyyppien paikantamiseen koneoppimismenetelmin. Kontribuutioita (i) ja (v) voidaan käyttää sellaisenaan SQL-kielen opetuksessa, ja kontribuutiot (iii) ja (iv) auttavat päätöksenteossa sopivan monimutkaisen harjoitustietokannan valinnassa.
YSO-asiasanat: kyselykielet; SQL; tietokannat; relaatiotietokannat; ohjelmointi; virheet; ohjelmointivirheet; opetus
Vapaat asiasanat: Structured Query Language (SQL); computing education; database; relational; error; logical complexity; planning; notation
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä