G5 Artikkeliväitöskirja
Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimjuus, tunteet ja käsitykset (2020)
Scotson, M. (2020). Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimjuus, tunteet ja käsitykset [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8259-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Scotson, Mia
eISBN: 978-951-39-8259-1
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 271
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (150 sivua, 64 sivua useina numerointijaksoina)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8259-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan korkeakoulutettuna Suomeen muuttaneiden pääkaupunkiseudulla kotoutumiskoulutuksessa opiskelevien henkilöiden kokemuksia suomen kielen käyttämisestä luokan ulkopuolella. Tutkimuksen ekologis-sosiokulttuurisen viitekehyksen mukaan kieltä opitaan, kun sitä käytetään arkielämän tilanteissa. Uuden kielen käyttäminen vuorovaikutuksessa ja ympäristön tarjoamien oppimismahdollisuuksien eli tarjoumien (affordance) hyödyntäminen edellyttävät kuitenkin puhujan toimijuutta (agency). Tämä tutkimus keskittyy selvittämään kielenkäyttäjän toimijuuden olemusta sekä toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä, ennen kaikkea kielenkäyttäjän tunteita ja käsityksiä sekä sosiokulttuurisen ympäristön merkitystä toimijuudessa. Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto koostuu kyselystä, piirrostehtävistä, kirjoitustehtävästä, tallennetuista kokemuksista, sähköpostikyselystä sekä kahdesta haastattelukierroksesta, joista toinen toteutettiin kotoutumiskoulutuksen loppuvaiheessa ja toinen vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä. Aineisto analysoitiin pääasiassa teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset on raportoitu kolmessa tutkimusartikkelissa, joista ilmenee, että kielenkäyttäjän toimijuus on monitahoinen, ajassa eri tavoin muuttuva ilmiö, johon vaikuttavat niin kielenkäyttäjästä itsestä kuin ympäristöstä johtuvat tekijät. Kielenkäyttäjän tunteet ja käsitykset kietoutuvat yhteen ja niillä on keskeinen merkitys toimijuuden ja suomen kielen käyttämisen kannalta; esimerkiksi suomenkielisen vuorovaikutuksen saattaa estää virheiden tekemisen pelko, jossa yhdistyvät kielenkäyttäjän negatiiviset tunteet sekä käsitykset itsestä, omasta kielitaidosta ja kielenoppimisesta. Tärkein ympäristöstä johtuva toimijuutta edistävä seikka oli puhekumppanin tarjoama oikea-aikainen tuki. Tässä tutkimuksessa kielenoppijan toimijuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä kuvataan Vygotskyn (2004) perezhivanien eli kognitiivis-emotionaalisen kokemuksen käsitettä hyödyntäen. Kielenoppijoiden tunteiden ja käsitysten huomioiminen kielten opetuksessa tukisi toimijuutta ja edistäisi suomen kielen käyttämistä luokan ulkopuolella.
YSO-asiasanat: maahanmuuttajat; suomi toisena kielenä; kielen oppiminen; informaali oppiminen; kielitaito; kielenkäyttö; toimijuus; kotoutuminen (maahanmuuttajat); kieltenopetus
Vapaat asiasanat: agency; beliefs; emotions; highly educated immigrants; informal learning; second language learning
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020