G5 Artikkeliväitöskirja
Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimjuus, tunteet ja käsitykset (2020)


Scotson, M. (2020). Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimjuus, tunteet ja käsitykset [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU dissertations, 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8259-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatScotson, Mia

eISBN978-951-39-8259-1

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero271

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (150 sivua, 64 sivua useina numerointijaksoina)

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8259-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä väitöstutkimuksessa tarkastellaan korkeakoulutettuna Suomeen muuttaneiden pääkaupunkiseudulla kotoutumiskoulutuksessa opiskelevien henkilöiden kokemuksia suomen kielen käyttämisestä luokan ulkopuolella. Tutkimuksen ekologis-sosiokulttuurisen viitekehyksen mukaan kieltä opitaan, kun sitä käytetään arkielämän tilanteissa. Uuden kielen käyttäminen vuorovaikutuksessa ja ympäristön tarjoamien oppimismahdollisuuksien eli tarjoumien (affordance) hyödyntäminen edellyttävät kuitenkin puhujan toimijuutta (agency). Tämä tutkimus keskittyy selvittämään kielenkäyttäjän toimijuuden olemusta sekä toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä, ennen kaikkea kielenkäyttäjän tunteita ja käsityksiä sekä sosiokulttuurisen ympäristön merkitystä toimijuudessa. Tutkimuksen kvalitatiivinen aineisto koostuu kyselystä, piirrostehtävistä, kirjoitustehtävästä, tallennetuista kokemuksista, sähköpostikyselystä sekä kahdesta haastattelukierroksesta, joista toinen toteutettiin kotoutumiskoulutuksen loppuvaiheessa ja toinen vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä. Aineisto analysoitiin pääasiassa teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset on raportoitu kolmessa tutkimusartikkelissa, joista ilmenee, että kielenkäyttäjän toimijuus on monitahoinen, ajassa eri tavoin muuttuva ilmiö, johon vaikuttavat niin kielenkäyttäjästä itsestä kuin ympäristöstä johtuvat tekijät. Kielenkäyttäjän tunteet ja käsitykset kietoutuvat yhteen ja niillä on keskeinen merkitys toimijuuden ja suomen kielen käyttämisen kannalta; esimerkiksi suomenkielisen vuorovaikutuksen saattaa estää virheiden tekemisen pelko, jossa yhdistyvät kielenkäyttäjän negatiiviset tunteet sekä käsitykset itsestä, omasta kielitaidosta ja kielenoppimisesta. Tärkein ympäristöstä johtuva toimijuutta edistävä seikka oli puhekumppanin tarjoama oikea-aikainen tuki. Tässä tutkimuksessa kielenoppijan toimijuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä kuvataan Vygotskyn (2004) perezhivanien eli kognitiivis-emotionaalisen kokemuksen käsitettä hyödyntäen. Kielenoppijoiden tunteiden ja käsitysten huomioiminen kielten opetuksessa tukisi toimijuutta ja edistäisi suomen kielen käyttämistä luokan ulkopuolella.


YSO-asiasanatmaahanmuuttajatsuomi toisena kielenäkielen oppimineninformaali oppiminenkielitaitokielenkäyttötoimijuuskotoutuminen (maahanmuuttajat)kieltenopetus

Vapaat asiasanatagency; beliefs; emotions; highly educated immigrants; informal learning; second language learning


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:55