G4 Monografiaväitöskirja
‘The future belongs to us!’ : children in Soviet and German propaganda photographs published in USSR in Construction and N.S. Frauen-Warte, 1930–1939 (2020)


Pitkänen, Silja (2020). ‘The future belongs to us!’ : children in Soviet and German propaganda photographs published in USSR in Construction and N.S. Frauen-Warte, 1930–1939. JYU Dissertations, 316. Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8383-3


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pitkänen, Silja

ISBN: 978-951-39-8383-3

Lehti tai sarja: JYU Dissertations

eISSN: 2489-9003

Julkaisuvuosi: 2020

Sarjan numero: 316

Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (225 sivua)

Kustantaja: Jyväskylän yliopisto

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: englanti

Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8383-3

Avoin saatavuus: Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu


Tiivistelmä

Tarkastelen väitöskirjassani, miten lapset esitettiin neuvostoliittolaisissa ja saksalaisissa propagandavalokuvissa vuosina 1930–1939 ja mihin esittelytavoilla pyrittiin. Analysoimani valokuvat on julkaistu aikakauden johtavissa kuvalehdissä, SSSR na Stroikessa (englanniksi USSR in Construction) ja N.S. Frauen-Wartessa. Neuvostoliittolaisen lehden tavoite oli esitellä laajan maan eri osia, taloutta ja kulttuuria niin kotimaiselle kuin ulkomaiselle yleisölle, ja lehteä julkaistiin 1930-luvulla venäjän lisäksi neljälle eri kielelle käännettynä. N.S. Frauen-Warte oli kansallissosialistisen Saksan naisjärjestön lehti, jossa julkaistiin muun muassa reseptejä ja ompelukaavoja, mutta myös poliittisia katsauksia sekä valokuvia Hitleristä tapaamassa kannattajiaan. Tutkimuksen aikarajaus alkaa lehtien ensimmäisten numeroiden ilmestymisestä ja päättyy toiseen maailmansotaan. Olen järjestänyt lehtien lapsia esittävän laajan valokuva-aineiston aluksi temaattisiin kategorioihin hyödyntäen visuaalista sisällönanalyysia. Sen jälkeen olen valikoinut jokaisesta kategoriasta niin sanottuja ydinkuvia lähempään tarkasteluun. Analysoin valikoituja kuvia kulttuurintutkija Stuart Hallin kehittämän representaatioteorian avulla. Tutkin, miten lapset on esitetty kuvissa, millaisia merkityksiä lapsiin on liitetty, mitä lasten kuvallisella esittämisellä on haluttu viestiä, ja millaisiin vaikutelmiin ja vaikutuksiin kuvilla on pyritty. Keskeisiä tausta-ajatuksia ja teorioita tutkimuksessani ovat kuvallinen vaikuttaminen ja propaganda, totalitaristinen estetiikka sekä vertaileva, poikkikansallinen historiantutkimus. Lasten kuvien kautta esitettiin muun muassa sosialistinen ja kansallissosialistinen perheidylli. Kuvissa tuotiin lisäksi esiin neuvostoliittolaisen maatalouden ja teollisuuden saavutuksia ensimmäisten viisivuotiskausien aikana ja pyrittiin oikeuttamaan Saksan aluelaajennukset ja saksalaisten läsnäolo entisen Saksan Lounais-Afrikan alueella. Lapset myös kuvattiin kummankin maan nuorisojärjestöjen aktiviteettien parissa sekä harjoittamassa liikuntaa, toisinaan maanpuolustuksen hengessä. Lasten yhteydessä esitettiin maiden keskeisiä poliittisia symboleita, kuten sirppi ja vasara sekä hakaristi. Niin Stalin kuin Hitler kuvauttivat usein itsensä messiaanisessa hengessä lasten ympäröiminä, ja lapset symboloivat kuvissa niin sosialistista kuin kansallissosialististakin kukoistavaksi kuviteltua tulevaisuutta.


YSO-asiasanat: lapset (ikäryhmät); maailmansotien välinen aika; propaganda; valokuvat; kansallissosialismi; kuvajournalismi; sisällönanalyysi

Vapaat asiasanat: lapset (ikäryhmät)|maailmansotien välinen aika|aikakaudet|valokuvat|propaganda|kansallissosialismi|sosialismi|kuvajournalismi|sisällönanalyysi


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä


Viimeisin päivitys 2020-17-11 klo 12:49