G5 Artikkeliväitöskirja
Approaching the concept of negative engagement in corporate communication (2020)
Lievonen, M. (2020). Approaching the concept of negative engagement in corporate communication [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 279. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8281-2
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lievonen, Matias
eISBN: 978-951-39-8281-2
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 279
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (81 sivua, 35 sivua useina numerointijaksoina, 16 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8281-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yhä merkittävämmässä roolissa organisaatioiden ja niiden sidosryhmien välisessä viestinnässä. Mahdollisuuksien lisäksi sosiaalinen media luo myös haasteita, sillä sidosryhmien viestintä organisaatioita kohtaan ei ole aina positiivista. Jotta tätä ilmiötä voitaisiin paremmin ymmärtää, tämä viestinnän johtamisen artikkeliväitöskirja pyrkii määrittelemään negatiivisen osallistumisen ja sitoutumisen (Negative Engagement, NE) käsitteen. Viisi erillistä tutkimusartikkelia lähestyvät aihetta monitieteellisestä näkökulmasta. Ensimmäinen julkaisu tarkastelee negatiivista osallistumista ja sitoutumista käytännön tasolla ja siinä pohditaan, kuka tällaisen käyttäytymisen takana yleensä on. Julkaisu II esittelee verkkokauppakuluttajien tunnetason ulottuvuuksia osallistuvan vuorovaikutuksen osana. Kolmannessa julkaisussa keskitytään negatiivisen osallistumisen ja sitoutumisen käsitteen validointiin ja sijoitetaan se viestinnän tieteenalalla osaksi laajempaa viitekehystä. Julkaisussa IV syvennetään ymmärrystä käsitteestä ja sovelletaan viestinnän ammattilaisen näkökulmaa siihen, kuinka organisaatioiden tulisi toimia kohdatessaan erilaisia negatiivisia sidosryhmiä. Viides ja samalla viimeinen tämän väitöskirjan julkaisu on tapauskohtainen analyysi, joka esittelee käyttäytymistason ulottuvuuteen keskittyvän määritelmän ja typologian negatiivisesta osallistumisesta ja sitoutumisesta sosiaalisessa mediassa. Julkaisut I, II, III ja IV hyödyntävät kirjallisuuskatsauksiin perustuvia analyysejä käsitteen ja teorian määrittelyssä tunteiden, kognition ja käyttäytymisen tasoilla. Julkaisussa V hyödynnetään Multi-Grounded Theory (MGT) -menetelmää ja esitellään analyysin pohjalta pidemmälle kehitelty teoreettinen määritelmä ja samalla uusi typologia kuluttajien negatiivisesta viestintäkäyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Väitöskirjan tulosten mukaan negatiivinen osallistuminen ja sitoutuminen ilmenee yksilöllisesti ja sen takana voi olla monia syitä. Sidosryhmät sitoutuvat organisaatioihin ja brändeihin tunteiden, kognition ja osallistumisen tasoilla. Käyttäytymisen tasolla tapahtuvat negatiivisen osallistumisen ja sitoutumisen muodot aiheuttavat erilaisia seurauksia organisaatioille riippuen siitä, ketkä esimerkiksi negatiiviseen viestintään osallistuvat. Tutkimuksen johtopäätöksiin perustuen voidaan suositella, että organisaatioiden ja brändien tulisi monitoroida ns. teema-areenoitaan negatiivisen osallistumisen ja sitoutumisen havaitsemiseksi. Lisäksi organisaatioiden on tärkeää ymmärtää negatiivisen viestinnän prosesseja: millaiset sidosryhmät negatiiviseen viestintään osallistuvat ja miten sen eri muodot vaihtelevat tunneintensiteetin, negatiivisen viestinnän kohteiden ja orientaation osalta. Tärkeää on myös huomioida, että kaikki sidosryhmien negatiivinen viestintä sosiaalisessa mediassa ei ole pelkästään haitallista organisaatioille. Negatiivisen viestinnän esille nostamat epäkohdat voivat mahdollistaa läpinäkyvän ja julkisen keskustelun aiheen ympärillä, tarjoten samalla mahdollisuuden organisaation maineen ja imagon paranemiselle myös suuremman yleisön silmissä.
YSO-asiasanat: yritysviestintä; sosiaalinen media; sidosryhmät; sitoutuminen (toiminta); osallistuminen; käyttäytyminen; tunteet; tyytymättömyys; negatiivisuus
Vapaat asiasanat: negative engagement; negative communication; corporate communication; social media; concept; definition
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- DAWN Data-analytiikkapohjainen kokonaisvaltainen asiakasymmärrys
- Frank, Lauri
- Business Finland
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020