G4 Monografiaväitöskirja
Learning to read and spell in Oshikwanyama language : precursors, dynamics and teacher knowledge of early literacy instruction (2020)


Nghikembua, T.-N. (2020). Learning to read and spell in Oshikwanyama language : precursors, dynamics and teacher knowledge of early literacy instruction [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 317. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8385-7


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatNghikembua, Taimi-Ndapandula

eISBN978-951-39-8385-7

Lehti tai sarjaJYU Dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero317

Kirjan kokonaissivumäärä159

KustantajaJyväskylän yliopisto

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8385-7

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin namibialaisten lasten oshikwanyama kielen luku- ja kirjoitustaidon kehitystä ensimmäisen kouluvuoden alusta toisen kouluvuoden loppuun. Lisäksi tutkittiin opettajien tietoja varhaisesta lukutaidon opetuksesta oshikwanyaman kielellä. Tutkimuksen osassa I seurattiin 150 lapsen kehitystä kahden vuoden ajan, ensimmäiseltä toiselle luokalle. Lasten lukemisen ja kirjoittamisen taitoja arvioitiin kolmena ajankohtana. Tutkimuksen osassa II kaikkiaan 153:n Junior primary-vaiheen (esiopetus ja luokat 1-3) opettajan tietoja varhaisesta lukutaidon opetuksesta selvitettiin kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että ensimmäisen kouluvuoden alun äännetietoisuus, kirjaintuntemus ja nimeämisnopeus (RAN) ennustivat lukemisen ja oikeinkirjoituksen taitoja ensimmäisen kouluvuoden lopulla. Kirjaintuntemuksen yhteys taitoihin oli epäsuora ja välittyi äännetietoisuuden ja RANin kautta. Toiseksi, lukemisen ja oikeinkirjoituksen taidot olivat kehityksellisesti vahvasti yhteydessä toisiinsa. Tulokset osoittivat myös, että lukutaito kehittyi nopeammin kuin oikeinkirjoitustaito. Tutkimuksen osassa II, tulokset osoittivat opettajien tiedoissa puutteita erityisesti äännetietoisuuden ja merkitysyksiköiden eli morfeemien hallinnassa. Oshikwanyaman kielen tavuja koskevan tiedon taso oli puolestaan suhteellisen hyvä. Lukutaitoon liittyvien käsitteiden hallinta sekä opetusmenetelmiä ja -periaatteita koskeva tieto oli yleisesti heikolla tasolla. Tutkimuksessa havaittiin merkitseviä eroja opettajaopiskelijoiden, työssä olevien opettajien ja kokeneiden opettajien välillä koulutuksessa, ammatillisissa kelpoisuuksissa ja oshikwanyaman kielellä lukemaan opettamista koskevissa tiedoissa. Tulokset osoittivat myös yhteyksiä koulutuksen, ammatillisten kelpoisuuksien, opetuskokemuksen ja opetuksellisen tiedon hallinnan välillä. Tulokset viittaavat siihen, että viimeaikaisella opettajankoulutuksen kehityksellä on myönteisiä vaikutuksia varhaiseen lukutaidon opetukseen oshikwanyaman kielellä. Kaiken kaikkiaan tulokset viittaavat siihen, että luku- ja kirjoitustaitoa voi olla perusteltua opettaa samanaikaisesti, ja että äännetietoisuuden hallintaa on syytä opettaa oppijoiden lisäksi opettajille. Tutkimus osoittaa vahvasti tarvetta kehittää myös kokeneiden ja ammatissa toimivien opettajien valmiuksia oshikwanyaman kieliseen lukutaidon opetukseen Namibiassa.


YSO-asiasanatäidinkielilukeminenlukutaitokirjoittaminenkirjoitustaitoopetuskieltenopetuskielen oppiminenfonologinen tietoisuus

Vapaat asiasanatNamibia; oshikwanyaman kieli


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:56