A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Finland : Success Through Equity : The Trajectories in PISA Performance (2021)


Ahonen, A. K. (2021). Finland : Success Through Equity : The Trajectories in PISA Performance. In N. Crato (Ed.), Improving a Country’s Education : PISA 2018 Results in 10 Countries (pp. 121-136). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ahonen, Arto K.

Emojulkaisu: Improving a Country’s Education : PISA 2018 Results in 10 Countries

Emojulkaisun toimittajat: Crato, Nuno

ISBN: 978-3-030-59030-7

eISBN: 978-3-030-59031-4

Julkaisuvuosi: 2021

Artikkelin sivunumerot: 121-136

Kirjan kokonaissivumäärä: 263

Kustantaja: Springer

Kustannuspaikka: Cham

Julkaisumaa: Sveitsi

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_6

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72817


Tiivistelmä

The Finnish education system has gone through an exciting developmental path from a follower into a role model. Also on the two-decade history of PISA studies, Finland’s performance has provided years of glory as of the world’s top-performing nation, but also a substantial decline. This chapter examines Finland’s educational outcomes in recent PISA-study and the trends across previous cycles. Boys’ more unsatisfactory performance and the increasing effect of students’ socio-economic background are clear predictors of the declining trend, but they can explain it only partly. Some of the other possible factors are discussed.


YSO-asiasanat: koulutusjärjestelmät; koululaitos; oppimistulokset; PISA-tutkimus; hyvinvointi; tasa-arvo; vertaileva kasvatustiede


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

Alustava JUFO-taso: 2


Viimeisin päivitys 2021-17-09 klo 16:29