A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Investigating quality indicators of early childhood education programs in Kosovo, Ukraine and Finland (2022)
von Suchodoletz, A., Larsen, R., Uka, F., Nadyukova, I., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2022). Investigating quality indicators of early childhood education programs in Kosovo, Ukraine and Finland. International Journal of Early Years Education, 30(2), 290-306. https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848527
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: von Suchodoletz, Antje; Larsen, Ross; Uka, Fitim; Nadyukova, Iryna; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Lehti tai sarja: International Journal of Early Years Education
ISSN: 0966-9760
eISSN: 1469-8463
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 25.11.2020
Volyymi: 30
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 290-306
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1848527
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93804
Tiivistelmä
The existing literature on early childhood education (ECE) quality is predominantly from the US or other developed countries. In low-and-middle-income countries (LMICs), systematic research on ECE quality, however, is very limited. In the present study, we explore variation in structural and process indicators of ECE quality in two Eastern European LMICs, Kosovo and Ukraine, using the Classroom Assessment Scoring System Pre-K (CLASS) as a measure of process quality for the first time in these countries. We also include Finland because governments in Kosovo and Ukraine show a particular interest in the Finnish education model to inform policy reforms. Participants were kindergarten teachers (n=177) from these three countries who were observed in their classrooms and asked to complete questionnaires. Results indicated variability in ECE quality at various levels, both within and across the three countries. Directions for future research and implications for practice and policy development in LMICs are discussed.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; päiväkodit; opetustyö; opettaja-oppilassuhde; laatujärjestelmät; laatutyö
Vapaat asiasanat: structural quality; process quality; CLASS Pre-K; kindergarten; LMICs; ECE quality; structural characteristics; teacher–child interactions
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 1