A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa (2020)


Halonen, M., Huhta, A., Ahola, S., Hirvelä, T., Neittaanmäki, R., Ohranen, S., & Ullakonoja, R. (2020). Ensikielen tunnistamisen merkityksestä suullisen kielitaidon arvioinnissa Yleisissä kielitutkinnoissa. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 56-70). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89453


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHalonen, Mia; Huhta, Ari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka

EmojulkaisuMenetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies

Emojulkaisun toimittajatGrasz, Sabine; Keisanen, Tiina; Oloff, Florence; Rauniomaa, Mirka; Rautiainen, Iira; Siromaa, Maarit

eISBN978-951-9388-71-7

Lehti tai sarjaAFinLA:n vuosikirja

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero2020

Artikkelin sivunumerot56-70

Kirjan kokonaissivumäärä262

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30661/afinlavk.89453

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinlavk/article/view/89453

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73922

LisätietojaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja ; 78, ISSN 0781-0318


Tiivistelmä

In this paper, we present a multidisciplinary study addressing fairness in the speaking test in a high-stakes language proficiency test in Finnish, National Certificates of Language Proficiency. The background of the research lies in studies on language assessment and (reversal) linguistic stereotyping and language attitudes. The focus L1 groups were Thai, Estonian, Finland Swedish, Arabic and Russian. Altogether 49 speech samples of test takers of these L1s were rated on a digital platform by 44 raters of the test system. The current paper reports on the sub-study that investigated whether the raters’ recognition of the test takers’ L1 affected their ratings and whether the effect differed across various assessment criteria.


YSO-asiasanatsuomi toisena kielenäkielitaitosuullinen kielitaitoaikuisten kielitaitotutkintoäidinkieli


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


Liittyvät tutkimusaineistot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:26