A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
“Come join us, and lose your accent!” : Accent Modification Courses as Hierarchization of International Student (2021)


Ennser-Kananen, J., Halonen, M., & Saarinen, T. (2021). “Come join us, and lose your accent!” : Accent Modification Courses as Hierarchization of International Student. Journal of International Students, 11(2), 322-340. https://doi.org/10.32674/jis.v11i2.1640


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ennser-Kananen, Johanna; Halonen, Mia; Saarinen, Taina

Lehti tai sarja: Journal of International Students

ISSN: 2162-3104

eISSN: 2166-3750

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 11

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 322-340

Kustantaja: Nepalese Student Association at Arkansas State University

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.32674/jis.v11i2.1640

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77138


Tiivistelmä

In this article, we examine the hierarchization of international students by bringing together perspectives of linguistic legitimacy and language ideologies. Our data stems from 26 accent reduction (AR) or accent modification (AM) course descriptions and websites from US universities. Based on their analysis, we discuss the socio-political implications of the phenomenon of these courses for international students and the ways in which language-based, particularly accent-based, arguments are used to create or reinforce different categories of students. We argue that while international students are presented as having different kinds of “comprehensibility problems” that AM/AR courses are claimed to remedy, the seemingly linguistic arguments that are used for marketing do not hold. Rather, what is presented as an accent issue actually seems to be an ideological one, drawing on the students’ ethnic or geographical origins, and thereby racializing the question of language proficiency.


YSO-asiasanat: opiskelijat; ulkomaalaiset opiskelijat; kielitaito; aksentti; kieltenopetus; kielikurssit; ideologiat; hierarkia; rodullistaminen; sosiolingvistiikka

Vapaat asiasanat: international student; language ideology; student hierarchization


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-28-09 klo 14:05