G5 Artikkeliväitöskirja
Higher education and global social injustice (2020)


Viggiano, T. (2020). Higher education and global social injustice [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. Studies / Finnish Institute for Educational Research, 36. https://doi.org/10.17011/ktl-t/36


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatViggiano, Tiffany

eISBN978-951-39-8111-2

Lehti tai sarjaStudies / Finnish Institute for Educational Research

ISSN1455-447X

eISSN2243-1381

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero36

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (130 sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.17011/ktl-t/36

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8111-2

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tämä kolmesta tieteellisestä artikkelista koostuva tutkimus tarkastelee tapoja, joilla korkeakoulut vaikuttavat maailmanlaajuiseen sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen. Tutkimuksella oli kaksi ensisijaista tavoitetta, joihin vastattiin analysoimalla korkeakouluhallinnossa vaikuttavien toimintaa. Ensiksi tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan se mekanismi, jolla korkeakouluhallinnossa toimivat yhdysvaltalaisissa ja suomalaisissa korkeakouluissa perustelevat omaa osallisuuttaan maailmanlaajuisesti epäoikeudenmukaiseen koulutuskäytäntöön. Toiseksi pyrittiin tunnistamaan ne tavat, joilla toimijat näissä taloudellisesti etuoikeutetuissa maissa voivat lieventää tai ovat lieventäneet organisaatioidensa osallisuutta globaaliin rakenteelliseen epäoikeudenmukaisuuteen. Tätä tutkimusta ohjasi kolme tutkimuslinjausta: (1) Millä tavoin korkeakouluhallinnossa toimivat yhdysvaltalaisissa ja suomalaisissa korkeakouluissa perustelevat ja tuottavat maailmanlaajuista epäoikeudenmukaisuutta? (2) Miten korkeakouluhallinnossa toimivat taloudellisesti varakkaissa maissa lieventävät korkeakoulujensa osallisuuttaan maailmanlaajuisessa epäoikeudenmukaisuudessa? (3) Millä tavoin taloudellisesti vauraiden maiden korkeakouluhallinnossa toimivat ennaltaehkäisevät maailmanlaajuista epäoikeudenmukaisuutta? Millaisia haasteita he kohtaavat? Osatutkimuksena selvitettiin, missä ja millä tavoin yhdysvaltalaiskorkeakouluissa työskentelevät tutkittavat määrittelevät kansainvälisten opiskelijoiden roolin kampuksillaan. Löydökset osoittavat, että toimijat olettivat kansainvälisten opiskelijoiden olevan etuoikeutettu joukko opiskelijoita, eivätkä tämän vuoksi soveltaneet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden logiikkaa ulkomaisiin opiskelijoihin samalla tavalla kuin sitä sovellettiin kotimaisiin opiskelijoihin. Osatutkimus II on kirjallisuuskatsaus, joka tarkasteli tapoja, joilla humanismi ja kriittinen ajattelutapa ovat vaikuttaneet oikeuteen opiskella korkeakouluissa ulkomailla. Vedoten Youngin (2006) oikeusteoriaan, tutkimus pohjautuu globaaliin kriittiseen humanistiseen perusteluun opiskella ulkomailla korkeakoulussa ja tarjoaa esimerkkejä tavoista, joilla päättävät tekijät voivat käyttää sellaista kehystä, joka tukee maailmanlaajuisesti sosiaalisesti oikeudenmukaisempia käytäntöjä. Osatutkimus III:ssa analysoitiin 15 Suomen korkeakouluissa toimivan hallinnollisen vaikuttajan haastattelut. Tutkimus osoittaa, että vaikka osallistujat usein tunnistivat vastuunsa epäoikeudenmukaisuuden rakentumisessa, neoliberalismiin vaikuttavat tekijät sekä epäselvät ja ristiriitaiset määritelmät globaalista vastuusta johtivat tämän vastuun sivuuttamiseen. Tutkimuksen lopputulos jättää mahdollisuuksia uusille tutkimuksille.


YSO-asiasanatkorkea-asteen koulutustutkimuskorkeakoulutkansalaisopistotsosiaalinen oikeudenmukaisuussosiaaliset oikeudetkansainvälisyyskasvatuskansainvälistyminenglobalisaatiotutkijat

Vapaat asiasanatSuomi


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:26