G5 Artikkeliväitöskirja
Higher education and global social injustice (2020)
Viggiano, T. (2020). Higher education and global social injustice [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. Studies / Finnish Institute for Educational Research, 36. https://doi.org/10.17011/ktl-t/36
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Viggiano, Tiffany
eISBN: 978-951-39-8111-2
Lehti tai sarja: Studies / Finnish Institute for Educational Research
ISSN: 1455-447X
eISSN: 2243-1381
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 36
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (130 sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.17011/ktl-t/36
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8111-2
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämä kolmesta tieteellisestä artikkelista koostuva tutkimus tarkastelee tapoja, joilla korkeakoulut vaikuttavat maailmanlaajuiseen sosiaaliseen epäoikeudenmukaisuuteen. Tutkimuksella oli kaksi ensisijaista tavoitetta, joihin vastattiin analysoimalla korkeakouluhallinnossa vaikuttavien toimintaa. Ensiksi tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan se mekanismi, jolla korkeakouluhallinnossa toimivat yhdysvaltalaisissa ja suomalaisissa korkeakouluissa perustelevat omaa osallisuuttaan maailmanlaajuisesti epäoikeudenmukaiseen koulutuskäytäntöön. Toiseksi pyrittiin tunnistamaan ne tavat, joilla toimijat näissä taloudellisesti etuoikeutetuissa maissa voivat lieventää tai ovat lieventäneet organisaatioidensa osallisuutta globaaliin rakenteelliseen epäoikeudenmukaisuuteen. Tätä tutkimusta ohjasi kolme tutkimuslinjausta: (1) Millä tavoin korkeakouluhallinnossa toimivat yhdysvaltalaisissa ja suomalaisissa korkeakouluissa perustelevat ja tuottavat maailmanlaajuista epäoikeudenmukaisuutta? (2) Miten korkeakouluhallinnossa toimivat taloudellisesti varakkaissa maissa lieventävät korkeakoulujensa osallisuuttaan maailmanlaajuisessa epäoikeudenmukaisuudessa? (3) Millä tavoin taloudellisesti vauraiden maiden korkeakouluhallinnossa toimivat ennaltaehkäisevät maailmanlaajuista epäoikeudenmukaisuutta? Millaisia haasteita he kohtaavat? Osatutkimuksena selvitettiin, missä ja millä tavoin yhdysvaltalaiskorkeakouluissa työskentelevät tutkittavat määrittelevät kansainvälisten opiskelijoiden roolin kampuksillaan. Löydökset osoittavat, että toimijat olettivat kansainvälisten opiskelijoiden olevan etuoikeutettu joukko opiskelijoita, eivätkä tämän vuoksi soveltaneet sosiaalisen oikeudenmukaisuuden logiikkaa ulkomaisiin opiskelijoihin samalla tavalla kuin sitä sovellettiin kotimaisiin opiskelijoihin. Osatutkimus II on kirjallisuuskatsaus, joka tarkasteli tapoja, joilla humanismi ja kriittinen ajattelutapa ovat vaikuttaneet oikeuteen opiskella korkeakouluissa ulkomailla. Vedoten Youngin (2006) oikeusteoriaan, tutkimus pohjautuu globaaliin kriittiseen humanistiseen perusteluun opiskella ulkomailla korkeakoulussa ja tarjoaa esimerkkejä tavoista, joilla päättävät tekijät voivat käyttää sellaista kehystä, joka tukee maailmanlaajuisesti sosiaalisesti oikeudenmukaisempia käytäntöjä. Osatutkimus III:ssa analysoitiin 15 Suomen korkeakouluissa toimivan hallinnollisen vaikuttajan haastattelut. Tutkimus osoittaa, että vaikka osallistujat usein tunnistivat vastuunsa epäoikeudenmukaisuuden rakentumisessa, neoliberalismiin vaikuttavat tekijät sekä epäselvät ja ristiriitaiset määritelmät globaalista vastuusta johtivat tämän vastuun sivuuttamiseen. Tutkimuksen lopputulos jättää mahdollisuuksia uusille tutkimuksille.
YSO-asiasanat: korkea-asteen koulutus; tutkimus; korkeakoulut; kansalaisopistot; sosiaalinen oikeudenmukaisuus; sosiaaliset oikeudet; kansainvälisyyskasvatus; kansainvälistyminen; globalisaatio; tutkijat
Vapaat asiasanat: Suomi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020