B1 Non-refereed journal articles
Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus : kohti sosiokulttuurista näkökulmaa (2020)
Lemmetty, S. (2020). Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus : kohti sosiokulttuurista näkökulmaa. Aikuiskasvatus, 40(4), 328-332. https://doi.org/10.33336/aik.100538
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lemmetty, Soila
Journal or series: Aikuiskasvatus
ISSN: 0358-6197
eISSN: 2490-0427
Publication year: 2020
Publication date: 16/12/2020
Volume: 40
Issue number: 4
Pages range: 328-332
Publisher: Kansanvalistusseura
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
DOI: https://doi.org/10.33336/aik.100538
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73365
Additional information: Näkökulmia tutkimukseen.
Abstract
Itseohjautuvaa oppimista korostetaan etenkin aikuisten elämässä ja työssä. Usein se kuvataan myönteisenä, yksilölähtöisenä toimintana, jonka kautta itseohjautuvat aikuiset innostuvat, tuottavat luovia lopputuloksia ja voivat hyvin. Yksilölähtöisyys jättää kuitenkin huomiotta yhteisöllisyyden ja ympäristön merkityksen. Itseohjautuvaa oppimista tulisi lähestyä enemmänkin sosiokulttuurisesta kuin yksilöllisestä näkökulmasta.
Keywords: self-direction; on-the-job learning; sociocultural factors; ethnography; technology
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020