A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Developing E-Authentication for E-Assessment : Diversity of Students Testing the System in Higher Education (2020)


Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja; Laamanen, Merja (2020). Developing E-Authentication for E-Assessment : Diversity of Students Testing the System in Higher Education. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 23 (2), 99-115. DOI: 10.2478/eurodl-2020-0013


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja; Laamanen, Merja

Lehti tai sarja: European Journal of Open, Distance and E-Learning

eISSN: 1027-5207

Julkaisuvuosi: 2020

Volyymi: 23

Lehden numero: 2

Artikkelin sivunumerot: 99-115

Kustantaja: Sciendo

Julkaisumaa: Puola

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.2478/eurodl-2020-0013

Avoin saatavuus: Open access -julkaisukanavassa ilmestynyt julkaisu

Julkaisukanavan avoin saatavuus:

Julkaisun avoin saatavuus:

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73639


Tiivistelmä

Sähköinen tunnistautuminen on yksi keskeisistä teemoista verkko-opetuksessa, -opiskelussa ja - arvioinnissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opiskeluunsa erityistä tukea tarvitsevien yliopisto-opiskelijoiden käyttökokemuksia kehitteillä olevasta sähköisestä tunnistautumisjärjestelmästä. Erityistä huomiota kehittämistyössä kiinnitettiin tunnistautumisen saavutettavuuteen. Kaikkiaan 15 opiskelijaa testasi TeSLA-projektin osana kehitettyä tunnistautumisjärjestelmää, johon kuului kasvojentunnistus, äänentunnistus, näppäilyntunnistus, tekstityylianalyysi ja plagioinnin tunnistus. Opiskelijat täyttivät esi- ja jälkikyselylomakkeet sekä osallistuivat henkilökohtaisiin haastatteluihin. Tulokset osoittivat, että opiskelijoilla oli positiivisia odotuksia ja kokemuksia sähköisestä tunnistautumisesta. Opiskelijat uskoivat, että tunnistautumisjärjestelmä lisäsi luottamusta ja siten monipuolisti heidän mahdollisuuksiaan opiskella verkossa. Opiskelijat löysivät joitain haasteita ja korostivat, että sähköisen tunnistautumisjärjestelmän tulisi olla luotettava ja helppokäyttöinen. Mahdollisuutta käyttää erilaisia tunnistautumisvälineitä pidettiin tärkeänä. Opiskelijoiden halu käyttää näitä välineitä ja jakaa henkilötietojaan tunnistautumiseen vaihteli vammaisuuden, tuen tarpeiden tai yksilöllisten mieltymysten mukaan. Tulokset viittaavat siihen, että opiskelijoilla pitäisi olla vaihtoehtoja siihen, millaista sähköistä tunnistautumista he käyttävät.


YSO-asiasanat: sähköinen tunnistaminen; korkeakouluopetus; verkko-opetus; verkko-oppiminen; saavutettavuus; käyttäjäkokemus; erilaiset oppijat

Vapaat asiasanat: e-authentication; e-assessment; special educational needs and disabilities (SEND); higher education; accessibility; TeSLA system


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointi: Kyllä

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2021-14-01 klo 16:55