A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom (2021)


Pitkänen-Huhta, A., & Mäntylä, K. (2021). Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom. European Journal of Applied Linguistics, 9(2), 283-306. https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja

Lehti tai sarjaEuropean Journal of Applied Linguistics

ISSN2192-9521

eISSN2192-953X

Julkaisuvuosi2021

Volyymi9

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot283-306

KustantajaDe Gruyter

JulkaisumaaSaksa

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74085


Tiivistelmä

Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet toisen kielen oppimiseen tai oppijan äidinkieleen. Tässä tutkimuksessa keskitymme englantiin vieraana kielenä, sillä maailma on aiempaa monikielisempi ja liikkuvuus yleisempää kuin ennen. Aineistona on englannin opettajien haastattelut (n=7), joissa he pohtivat kokemuksiaan maahanmuuttajaoppilaista vieraan kielen oppitunnilla. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittavat, että osallistujat eivät olleet pohtineet monikielisyyttä englannin oppitunnilla, mutta joitain ennakkokäsityksiä voitiin havaita. Opettajien käsitykset monikielisistä oppilaista olivat ristiriitaisia: he eivät halunneet johdattaa huomiota oppilaan kielelliseen taustaan, mutta toisaalta he olivat havainneet monikielisten oppijoiden olevan luokkatovereitaan kielitietoisempia. Vaikkakaan opettajat eivät tunnistaneet oppilaiden kielellisiä resursseja ja pohtineet monikielisyyden mahdollisuuksia, he olivat tukeneet monikielisiä oppilaita monia eri kielellisiä keinoja käyttäen.


YSO-asiasanatkieltenopetusvieraat kieletenglannin kieliluokkatyöskentelymonikielisyysmaahanmuuttajataustakieltenopettajatkielitietoinen opetus ja kasvatus

Vapaat asiasanatforeign language teaching; English language teaching; multilingualism; multilingual learners; English as a foreign language


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 21:06