A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom (2021)
Pitkänen-Huhta, A., & Mäntylä, K. (2021). Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom. European Journal of Applied Linguistics, 9(2), 283-306. https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja
Lehti tai sarja: European Journal of Applied Linguistics
ISSN: 2192-9521
eISSN: 2192-953X
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 9
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 283-306
Kustantaja: De Gruyter
Julkaisumaa: Saksa
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1515/eujal-2018-0020
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74085
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet toisen kielen oppimiseen tai oppijan äidinkieleen. Tässä tutkimuksessa keskitymme englantiin vieraana kielenä, sillä maailma on aiempaa monikielisempi ja liikkuvuus yleisempää kuin ennen. Aineistona on englannin opettajien haastattelut (n=7), joissa he pohtivat kokemuksiaan maahanmuuttajaoppilaista vieraan kielen oppitunnilla. Analyysimenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittavat, että osallistujat eivät olleet pohtineet monikielisyyttä englannin oppitunnilla, mutta joitain ennakkokäsityksiä voitiin havaita. Opettajien käsitykset monikielisistä oppilaista olivat ristiriitaisia: he eivät halunneet johdattaa huomiota oppilaan kielelliseen taustaan, mutta toisaalta he olivat havainneet monikielisten oppijoiden olevan luokkatovereitaan kielitietoisempia. Vaikkakaan opettajat eivät tunnistaneet oppilaiden kielellisiä resursseja ja pohtineet monikielisyyden mahdollisuuksia, he olivat tukeneet monikielisiä oppilaita monia eri kielellisiä keinoja käyttäen.
YSO-asiasanat: kieltenopetus; vieraat kielet; englannin kieli; luokkatyöskentely; monikielisyys; maahanmuuttajatausta; kieltenopettajat; kielitietoinen opetus ja kasvatus
Vapaat asiasanat: foreign language teaching; English language teaching; multilingualism; multilingual learners; English as a foreign language
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 1