D6 Toimitettu ammatillinen teos
Kirjoitan, siis ajattelen : näkökulmia kirjoittamisen opetukseen (2020)


Hellgren, J., & Kauppinen, M. (Eds.). (2020). Kirjoitan, siis ajattelen : näkökulmia kirjoittamisen opetukseen. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Artikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2:2020. https://karvi.fi/publication/kirjoitan-siis-ajattelen-nakokulmia-kirjoittamisen-opetukseen/


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hellgren, Jan; Kauppinen, Merja

ISBN: 978-952-206-615-2

eISBN: 978-952-206-607-7

Lehti tai sarja: Artikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

ISSN: 2669-8064

eISSN: 2669-8072

Julkaisuvuosi: 2020

Sarjan numero: 2:2020

Kirjan kokonaissivumäärä: 106

Kustantaja: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

Kustannuspaikka: Helsinki

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: suomi; ruotsi

Pysyvä verkko-osoite: https://karvi.fi/publication/kirjoitan-siis-ajattelen-nakokulmia-kirjoittamisen-opetukseen/

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Yhdeksännen luokan oppilaat laativat kaksi tekstiä osana suomen kielen ja kirjallisuuden / svenska och litteratur -oppimäärän kansallista arviointia keväällä 2019. Ensimmäisessä tehtävässä he laativat kantaa ottavan tekstin. Toisessa tehtävässä oppilaat arvioivat laatimaansa tekstiä sekä omaa kirjoittamistaan. Kokoelman artikkeleissa asiantuntijat tarkastelevat oppilastekstien pohjalta perusopetuksen päättävien kirjoitustaitoja, mm. argumentointi- ja
itsearvioinnin taitoja, sekä kokemuksia itsestään kirjoittajina.


YSO-asiasanat: kieltenopetus; kirjoittaminen; argumentointi; itsearviointi; yläkoululaiset


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2020


Tähän julkaisuun sisältyvät artikkelit, joissa JYU:n tekijöitä:

Viimeisin päivitys 2021-07-07 klo 21:35