D2 Article in a professional book
Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen (2019)
Aerila, J.-A., Kauppinen, M., Niinistö, E.-M., & Sario, S. (2019). Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen. In E.-M. Niinistö, J.-A. Aerila, S. Sario, & M. Kauppinen (Eds.), Ytimessä : kirja kaiken oppimisen keskiöön (pp. 116-122). Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Niinistö, Eeva-Maija; Sario, Suvi
Parent publication: Ytimessä : kirja kaiken oppimisen keskiöön
Parent publication editors: Niinistö, Eeva-Maija; Aerila, Juli-Anna; Sario, Suvi; Kauppinen, Merja
ISBN: 978-951-29-7871-7
eISBN: 978-951-29-7872-4
Publication year: 2019
Pages range: 116-122
Number of pages in the book: 254
Publisher: Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82545
Publication is parallel published: https://aoe.fi/#/materiaali/532
Abstract
Iltasatukirjahylly-toiminta on yhteisöllisen lukemisen käytänne, joka johdattaa sekä lapsia että aikuisia perhelukemisen pariin. Lisäksi koulun ja kodin lukemisen kulttuuri linkittyvät sen avulla toisiinsa. Kokeilussa valtaosa perheistä on kokenut iltasatukirjahylly-toiminnan myönteiseksi ja katsonut sen vaikuttaneen sekä lapsen lukijuuden että perheen lukukulttuurin kehittymiseen positiivisesti. Etenkin niissä perheissä, joissa ei ollut ennestään vahvaa lukukulttuuria, iltasatukirja toi perheen arkeen lukuhetken. Yhteinen kirja teki lukemisen näkyväksi ja lapsen oma kirjavalinta lukemisesta lapsilähtöistä; lukeminen perustui toisin sanoen lapsen haluun lukea tietty kirja ja ikään kuin johtaa lukutapahtumaa. Lisäksi iltasadun lukemiseen liittyi perheissä jaettua mielihyvää: lukemisesta muodostui läheinen, odotettu iltahetki, ja iltasatu yhdisti perheenjäseniä toisiinsa vuorovaikutuksen kautta. Yhdessä luettu kirja kirvoitti ajatuksenvaihtoa ja pohdintaa, ja koko perheelle uudet kirjat motivoivat kaikkia perheenjäseniä.
Keywords: children (age groups); reading as recreation; reading; literature; domestic environment; families
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020
Parent publication with JYU authors: