D2 Article in a professional book
Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen (2019)


Aerila, J.-A., Kauppinen, M., Niinistö, E.-M., & Sario, S. (2019). Iltasatukirjahyllyillä tasa-arvoa ja tukea perheiden lukemiseen. In E.-M. Niinistö, J.-A. Aerila, S. Sario, & M. Kauppinen (Eds.), Ytimessä : kirja kaiken oppimisen keskiöön (pp. 116-122). Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsAerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Niinistö, Eeva-Maija; Sario, Suvi

Parent publicationYtimessä : kirja kaiken oppimisen keskiöön

Parent publication editorsNiinistö, Eeva-Maija; Aerila, Juli-Anna; Sario, Suvi; Kauppinen, Merja

ISBN978-951-29-7871-7

eISBN978-951-29-7872-4

Publication year2019

Pages range116-122

Number of pages in the book254

PublisherTurun yliopisto / Rauman normaalikoulu

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82545

Publication is parallel publishedhttps://aoe.fi/#/materiaali/532


Abstract

Iltasatukirjahylly-toiminta on yhteisöllisen lukemisen käytänne, joka johdattaa sekä lapsia että aikuisia perhelukemisen pariin. Lisäksi koulun ja kodin lukemisen kulttuuri linkittyvät sen avulla toisiinsa. Kokeilussa valtaosa perheistä on kokenut iltasatukirjahylly-toiminnan myönteiseksi ja katsonut sen vaikuttaneen sekä lapsen lukijuuden että perheen lukukulttuurin kehittymiseen positiivisesti. Etenkin niissä perheissä, joissa ei ollut ennestään vahvaa lukukulttuuria, iltasatukirja toi perheen arkeen lukuhetken. Yhteinen kirja teki lukemisen näkyväksi ja lapsen oma kirjavalinta lukemisesta lapsilähtöistä; lukeminen perustui toisin sanoen lapsen haluun lukea tietty kirja ja ikään kuin johtaa lukutapahtumaa. Lisäksi iltasadun lukemiseen liittyi perheissä jaettua mielihyvää: lukemisesta muodostui läheinen, odotettu iltahetki, ja iltasatu yhdisti perheenjäseniä toisiinsa vuorovaikutuksen kautta. Yhdessä luettu kirja kirvoitti ajatuksenvaihtoa ja pohdintaa, ja koko perheelle uudet kirjat motivoivat kaikkia perheenjäseniä.


Keywordschildren (age groups)reading as recreationreadingliteraturedomestic environmentfamilies


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2020


Last updated on 2024-25-03 at 13:51