A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä? : henkilökohtainen repertoaari ja sen multimodaalisuus (2020)


Dufva, H. (2020). Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä? : henkilökohtainen repertoaari ja sen multimodaalisuus. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 17-32). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89461


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatDufva, Hannele

EmojulkaisuMenetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies

Emojulkaisun toimittajatGrasz, Sabine; Keisanen, Tiina; Oloff, Florence; Rauniomaa, Mirka; Rautiainen, Iira; Siromaa, Maarit

eISBN978-951-9388-71-7

Lehti tai sarjaAFinLA:n vuosikirja

eISSN2343-2608

Julkaisuvuosi2020

Sarjan numero2020

Artikkelin sivunumerot17-32

Kirjan kokonaissivumäärä262

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30661/afinlavk.89461

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinlavk/article/view/89461

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73564

LisätietojaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja ; 78, ISSN 0781-0318


Tiivistelmä

The paper introduces a fresh perspective on individual language skills, or, language proficiency. Based on dialogical thinking, theory of distributed language and cognition and sociolinguistics, it will be argued that ’mental grammar’ is an inappropriate metaphor for describing an individuals’ language skills. To present an alternative view, language is here understood as ’resources’ that will be appropriated by individuals for developing a ’personal repertoire’. Focusing here on the role of embodiment and materiality, the personal repertoire is seen an assemblage of embodied skilled action that helps the learners to act upon different types of affordances in different material environments.


YSO-asiasanatkielitaitokielenkäyttökielellinen vuorovaikutusmultimodaalisuusdialogisuusruumiillisuussosiolingvistiikka

Vapaat asiasanatdialogismi; hajautunut kieli ja kognitio; henkilökohtainen repertoaari


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 13:45