A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä? : henkilökohtainen repertoaari ja sen multimodaalisuus (2020)
Dufva, H. (2020). Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä? : henkilökohtainen repertoaari ja sen multimodaalisuus. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 17-32). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89461
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Dufva, Hannele
Emojulkaisu: Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies
Emojulkaisun toimittajat: Grasz, Sabine; Keisanen, Tiina; Oloff, Florence; Rauniomaa, Mirka; Rautiainen, Iira; Siromaa, Maarit
eISBN: 978-951-9388-71-7
Lehti tai sarja: AFinLA:n vuosikirja
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 2020
Artikkelin sivunumerot: 17-32
Kirjan kokonaissivumäärä: 262
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30661/afinlavk.89461
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/89461
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73564
Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja ; 78, ISSN 0781-0318
Tiivistelmä
The paper introduces a fresh perspective on individual language skills, or, language proficiency. Based on dialogical thinking, theory of distributed language and cognition and sociolinguistics, it will be argued that ’mental grammar’ is an inappropriate metaphor for describing an individuals’ language skills. To present an alternative view, language is here understood as ’resources’ that will be appropriated by individuals for developing a ’personal repertoire’. Focusing here on the role of embodiment and materiality, the personal repertoire is seen an assemblage of embodied skilled action that helps the learners to act upon different types of affordances in different material environments.
YSO-asiasanat: kielitaito; kielenkäyttö; kielellinen vuorovaikutus; multimodaalisuus; dialogisuus; ruumiillisuus; sosiolingvistiikka
Vapaat asiasanat: dialogismi; hajautunut kieli ja kognitio; henkilökohtainen repertoaari
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1