A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse (2020)
Háhn, J. (2020). “Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 33-55). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89449
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Háhn, Judit
Emojulkaisu: Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies
Emojulkaisun toimittajat: Grasz, Sabine; Keisanen, Tiina; Oloff, Florence; Rauniomaa, Mirka; Rautiainen, Iira; Siromaa, Maarit
eISBN: 978-951-9388-71-7
Lehti tai sarja: AFinLA:n vuosikirja
eISSN: 2343-2608
Julkaisuvuosi: 2020
Sarjan numero: 2020
Artikkelin sivunumerot: 33-55
Kirjan kokonaissivumäärä: 262
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.30661/afinlavk.89449
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinlavk/article/view/89449
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73923
Lisätietoja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja ; 78, ISSN 0781-0318
Tiivistelmä
Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online discourse in the context of virtual exchange. It draws on the Community of Inquiry model of online learning (Garrison 2017) and interprets social presence as the dynamic discursive process of social interaction and self-presentation. The data consists of screenshots collected in a closed Facebook group during the first assignment of a Czech-Finnish virtual exchange project in 2017. The study aims to explore how the method of multimodal discourse analysis can be used to describe the three dimensions of social presence. The students’ self-introductory posts, reactions and comments were examined in three modes of meaning-making: the linguistic, the visual and the action mode. The study offers a model for the qualitative multimodal discourse analysis of social presence construction in asynchronous social media interaction.
YSO-asiasanat: opiskelijavaihto; virtuaaliympäristö; sosiaalinen media; verkko-oppiminen; sosiaalinen vuorovaikutus; kielellinen vuorovaikutus; läsnäolo; multimodaalisuus; diskurssi; diskurssianalyysi
Vapaat asiasanat: kansainvälinen virtuaalivaihto; sosiaalinen läsnäolo; tutkivan yhteisön malli (CoI-malli); multimodaalinen diskurssianalyysi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1