A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Ideology in Vicarious Learning-Related Communication (2021)


Lamberg, J.-A., & Luoma, J. (2021). Ideology in Vicarious Learning-Related Communication. Organization Science, 32(3), 527-908, C2. https://doi.org/10.1287/orsc.2020.1378


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lamberg, Juha-Antti; Luoma, Jukka

Lehti tai sarja: Organization Science

ISSN: 1047-7039

eISSN: 1526-5455

Julkaisuvuosi: 2021

Volyymi: 32

Lehden numero: 3

Artikkelin sivunumerot: 527-908, C2

Kustantaja: Institute of Management Sciences

Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1287/orsc.2020.1378

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73541


Tiivistelmä

Organizations often learn vicariously by observing what other organizations do. Our study examines vicarious learning–related communication through which individuals share their observations with other organizational members. Most students and members of present-day organizations would expect that this communication is driven by a prodevelopment logic—that communication serves the purpose of organizational improvement and competitiveness. Our unique historical evidence on learning-related communication over multiple decades shows that the subjective and collective attitude toward prodevelopment communication may be ideologically conditioned. Prodevelopment communication is the norm in capitalist organizations, but competing ideologies may emphasize other goals higher than organizational development. Consequently, increasing challenges to capitalism as the ideological basis of economic organization can have deep impacts on how organizations learn and produce innovations in the future.


YSO-asiasanat: organisaatiotutkimus; vähittäiskauppa; oppiva organisaatio; strateginen johtaminen; organisaatiokulttuuri; sisäinen viestintä; tiedonkulku; ideologiat; kapitalismi; taloushistoria

Vapaat asiasanat: strategic management; vicarious learning; business history; retail industry; communication; ideology


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2021

JUFO-taso: 3


Viimeisin päivitys 2022-14-09 klo 12:06