A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Ideology in Vicarious Learning-Related Communication (2021)


Lamberg, J.-A., & Luoma, J. (2021). Ideology in Vicarious Learning-Related Communication. Organization Science, 32(3), 527-908, C2. https://doi.org/10.1287/orsc.2020.1378


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatLamberg, Juha-Antti; Luoma, Jukka

Lehti tai sarjaOrganization Science

ISSN1047-7039

eISSN1526-5455

Julkaisuvuosi2021

Volyymi32

Lehden numero3

Artikkelin sivunumerot527-908, C2

KustantajaInstitute of Management Sciences

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1287/orsc.2020.1378

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73541


Tiivistelmä

Organizations often learn vicariously by observing what other organizations do. Our study examines vicarious learning–related communication through which individuals share their observations with other organizational members. Most students and members of present-day organizations would expect that this communication is driven by a prodevelopment logic—that communication serves the purpose of organizational improvement and competitiveness. Our unique historical evidence on learning-related communication over multiple decades shows that the subjective and collective attitude toward prodevelopment communication may be ideologically conditioned. Prodevelopment communication is the norm in capitalist organizations, but competing ideologies may emphasize other goals higher than organizational development. Consequently, increasing challenges to capitalism as the ideological basis of economic organization can have deep impacts on how organizations learn and produce innovations in the future.


YSO-asiasanatorganisaatiotutkimusvähittäiskauppaoppiva organisaatiostrateginen johtaminenorganisaatiokulttuurisisäinen viestintätiedonkulkuideologiatkapitalismitaloushistoria

Vapaat asiasanatstrategic management; vicarious learning; business history; retail industry; communication; ideology


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2021

JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-22-04 klo 14:21