A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Understanding teaching professionals' digital competence : What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge? (2021)
Hämäläinen, R., Nissinen, K., Mannonen, J., Lämsä, J., Leino, K., & Taajamo, M. (2021). Understanding teaching professionals' digital competence : What do PIAAC and TALIS reveal about technology-related skills, attitudes, and knowledge?. Computers in Human Behavior, 117, Article 106672. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hämäläinen, Raija; Nissinen, Kari; Mannonen, Joonas; Lämsä, Joni; Leino, Kaisa; Taajamo, Matti
Lehti tai sarja: Computers in Human Behavior
ISSN: 0747-5632
eISSN: 1873-7692
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 117
Artikkelinumero: 106672
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106672
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74497
Tiivistelmä
In an ever-evolving technological landscape that challenges teaching professionals' digital competence, this study complements previous studies by providing an overall picture of teaching professionals' digital competence. We employed regression models on two large-scale assessment data sets on teachers from 11 countries—namely, the Teaching and Learning International Survey (TALIS; n = 50,800) and the Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC; n = 2590)—to investigate through the theoretical lens of digital competence how teaching professionals' skills, attitudes and knowledge distribute and relate, and how they are associated with personal and contextual factors. Our results found notable variation in teaching professionals' skills and knowledge but less variety in attitudes. The respondents generally recognised the importance of digital technologies in teaching regardless of their background. Older professionals often showed weak skills, but they also recognised the need for professional development in using digital technologies. An important result of this study is a better understanding of digital competence from the teaching professional's perspective. Our findings contribute to further developing theories and practices related to teaching professionals' skills, attitudes and knowledge.
YSO-asiasanat: opettajat; digitalisaatio; ammatillinen kehitys; kompetenssi; taidot; asenteet
Vapaat asiasanat: digital transformation; knowledge; skills; attitudes; teaching professionals; large-scale studies; digital competence
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Yliopistojen profiloitumisen vahvistaminen kilpaillulla rahoituksella. Profilointitoimet JYU:ssä, 1. kierros
- Hämäläinen, Keijo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2
- Koulutuksen tutkimuslaitos (Koulutuksen tutkimuslaitos KTL) KTL
- Kasvatustiede (Kasvatustieteiden laitos KASLA) (Opettajankoulutuslaitos OKL) (Normaalikoulu NORSSI) KAS
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Työn ja johtamisen muuttuminen digitaalisessa ajassa (Jyväskylän yliopisto JYU) EWIDE