A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus? (2020)
The work of early childhood education is changing : is expertise changing with it?
Ukkonen-Mikkola, T., Yliniemi, R., & Wallin, O. (2020). Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?. Työelämän tutkimus, 18(4), 323-339. https://doi.org/10.37455/tt.89217
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Yliniemi, Raija; Wallin, Outi
Lehti tai sarja: Työelämän tutkimus
ISSN: 0788-091X
eISSN: 2670-1758
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 18
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 323-339
Kustantaja: Tampereen yliopisto
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.37455/tt.89217
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73697
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa. Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä selkiyttämällä eri ammattiryhmien asiantuntijuutta. Laadullisen toimintatutkimuksemme tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön asiantuntijuuden muutokselle tuottamia merkityksiä sekä tunnistaa eri ammattiryhmien asiantuntijuutta uutta henkilöstörakennetta pilotoivissa tiimeissä. Tutkimuksen aineisto koostui henkilöstön päiväkirjoista, kehittämissuunnitelmista sekä ryhmähaastatteluista. Aineiston analyysissa hyödynsimme diskurssianalyysia. Tunnistimme kolme asiantuntijuuden muutokseen liittyvää diskurssia: voimattomuuden, kehittämisen ja lapsen edun diskurssit. Lisäksi opettajat positioituivat vastuuseen tiimin pedagogisesta toiminnasta ja lapsen oppimisen edistämisestä. Opettajiin verrattuna sosionomien positio rakentui enemmän jaettuun vastuuseen tiimin toiminnasta. Lisäksi sosionomien asiantuntijuus kohdistui lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja eduista huolehtimiseen. Kolmas ammattiryhmä, lastenhoitajat, positioivat itsensä tiimin jäsenyyteen, ja heidän asiantuntijuutensa rakentui lasten hoidosta ja huolenpidosta.
YSO-asiasanat: kasvatusala; varhaiskasvatus; henkilöstö; työelämä; muutos; varhaiskasvatuksen opettajat; sosionomit; lastenhoitajat; asiantuntijuus; diskurssianalyysi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2020
JUFO-taso: 1