A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus? (2020)
The work of early childhood education is changing : is expertise changing with it?


Ukkonen-Mikkola, T., Yliniemi, R., & Wallin, O. (2020). Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?. Työelämän tutkimus, 18(4), 323-339. https://doi.org/10.37455/tt.89217


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatUkkonen-Mikkola, Tuulikki; Yliniemi, Raija; Wallin, Outi

Lehti tai sarjaTyöelämän tutkimus

ISSN0788-091X

eISSN2670-1758

Julkaisuvuosi2020

Volyymi18

Lehden numero4

Artikkelin sivunumerot323-339

KustantajaTampereen yliopisto

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.37455/tt.89217

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73697


Tiivistelmä

Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa.  Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä selkiyttämällä eri ammattiryhmien asiantuntijuutta. Laadullisen toimintatutkimuksemme tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön asiantuntijuuden muutokselle tuottamia merkityksiä sekä tunnistaa eri ammattiryhmien asiantuntijuutta uutta henkilöstörakennetta pilotoivissa tiimeissä. Tutkimuksen aineisto koostui henkilöstön päiväkirjoista, kehittämissuunnitelmista sekä ryhmähaastatteluista. Aineiston analyysissa hyödynsimme diskurssianalyysia. Tunnistimme kolme asiantuntijuuden muutokseen liittyvää diskurssia: voimattomuuden, kehittämisen ja lapsen edun diskurssit. Lisäksi opettajat positioituivat vastuuseen tiimin pedagogisesta toiminnasta ja lapsen oppimisen edistämisestä. Opettajiin verrattuna sosionomien positio rakentui enemmän jaettuun vastuuseen tiimin toiminnasta. Lisäksi sosionomien asiantuntijuus kohdistui lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ja eduista huolehtimiseen. Kolmas ammattiryhmä, lastenhoitajat, positioivat itsensä tiimin jäsenyyteen, ja heidän asiantuntijuutensa rakentui lasten hoidosta ja huolenpidosta.


YSO-asiasanatkasvatusalavarhaiskasvatushenkilöstötyöelämämuutosvarhaiskasvatuksen opettajatsosionomitlastenhoitajatasiantuntijuusdiskurssianalyysi


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2020

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 20:27